ספרים ומאמרים

מנהג נשים

ד"ר עליזה לביא

 

מאת מחברת רב המכר תפילת נשים:

מנהג נשים

מסע נשי של מנהגים, טקסים, תפילות וסיפורים

 

עליזה לביא

 

אין לסתור מנהגי נשים זקנות מבני עמנו

על פי הקבלה שיש בידן,

ואפילו אם יש ששים ריבוא מופתים המראים סותרם.

ואם אינן נביאות – בנות נביאים הן וגדולי הדור,

ויש לסמוך על מנהגן.

שו"ת מהר"ם מרוטנברג, דפוס פראג סי' רצ"ג

 

מנהג נשים, המשך לרב המכר המצליח תפילת נשים, מבקש להחזיר הביתה את מנהגי הנשים לאורך הדורות ממגוון הקהילות, העדות, השפות והתרבויות. הד.נ.א הנשי-יהודי נשזר מאלפי עדויות אשר נטוו לאריג יפיפה הפורש את הידע, את העשייה, את המסורת ואת הטקס.

 

במנהג נשים משיבה לנו עליזה לביא את הידע שאבד ומעלה על נס את משמעותה ואת עומקה של תורת הנשים היהודית. בכתיבה קולחת ועשירה שוזרת המחברת מנהגי נשים יהודיות מתקופות שונות בהיסטוריה היהודית וממרחבי התפוצות. הדמיון המפעים במנהגיהן של נשים יהודיות חוצה שפות ויבשות, והוא נמתח בין איטליה לגרוזיה ומרוקו, בין גרמניה לקוצ'ין, בין תוניס לאשכנז, ובין עיראק, פולין וצרפת.

 

חשיבותו של הספר אינה נעוצה רק בזיקתו לעבר, משום שהוא מחיה מנהגים שעברו על-פה מאם לבת, מסבתא לנכדה, מחמות לכלה. כולנו יכולים לאמץ מתוכו מנהגים, טקסים, תפילות ומסורות, ולהמשיך בדרכן של הנשים היהודיות שליכדו את היחיד והקהילה למקשה אחידה באמצעות עולמן הרגשי, תרבותן העשירה ועוצמתן הרוחנית העל-זמנית.

 

מנהג נשים מורכב משישה שערים השוזרים את הפסיפס. כל פרק מאופיין על ידי דמות אחת מנשות אומתנו, המסמלת את נושא הפרק ואת אופיו.הספר מסודר על-פי מעגל החיים הנשי (בת מצווה, שידוכים, נישואין, הריון, לידה, זקנה וכו') ומעגל השנה היהודי.

חלק נוסף מוקדש לנשים מיתולוגיות בזיכרון ובמעשה הנשי-יהודי, כרחל אמנו, דבורה הנביאה, חנה, אסתר, רחל אשת ר' עקיבא ועוד.

 

 

והרי זה שֶׁלָּךְ וּבִשְׁבִילֵךְ וגם שֶׁלְּךָ וּבִשְׁבִילְךָ.

 

ד"ר עליזה לביא היא חוקרת ויוצרת, פובליציסטית ופעילה חברתית, ומרצה בבית הספר לתקשורת באוניברסיטת בר-אילן. מחקריה עוסקים בתקשורת, ברב-תרבותיות ובעולם הידע והדעת הנשי-יהודי. רב-המכר פרי עטה, תפילת נשים (2005), ממשיך להכות גלים בארץ ובעולם וזכה ב-National Jewish Book Award.

Selling Fear

Brigitte L. Nacos, Yaeli Bloch-Elkon, and Robert Y. Shapiro

While we’ve long known that the strategies of terrorism rely heavily on media coverage of attacks, Selling Fear is the first detailed look at the role played by media in counterterrorism—and the ways that, in the wake of 9/11, the Bush administration manipulated coverage to maintain a climate of fear.                                                          Drawing on in-depth analysis of counterterrorism in the years after 9/11—including the issuance of terror alerts and the decision to invade Iraq—the authors present a compelling case that the Bush administration hyped fear, while obscuring civil liberties abuses and concrete issues of preparedness. The media, meanwhile, largely abdicated its watchdog role, choosing to amplify the administration’s message while downplaying issues that might have called the administration’s statements and strategies into question. The book extends through Hurricane Katrina, and the more skeptical coverage that followed, then the first year of the Obama administration, when an increasingly partisan political environment presented the media, and the public, with new problems of reporting and interpretation.

 

“Still seen as a foundational document for US journalism, the American Society of Newspaper Editors’ ‘Statement of Principles’ declares that a free press exists to inform citizens, serve as a forum for debate on important public issues, and bring independent scrutiny on government and other centers of power in society. Using an impressive mix of theory, quantitative and qualitative content analysis, and public opinion data, Brigitte L. Nacos, Yaeli Bloch-Elkon and Robert Y. Shapiro convincingly demonstrate that in the crucial years following the 9/11 terrorist attacks, the news media did none of these things. Aptly titled, Selling Fear is an important and sobering book, documenting a press that was ‘more lap dog than watchdog’ and that only ‘rediscovered its bite’ after the nation was deeply mired in the Iraq War, civil liberties and human rights had been violated at home and abroad, and opportunities to improve our ability to deter terrorism and increase our disaster preparedness were lost.”—Michael X. Delli Carpini, University of Pennsylvania        

Selling Fear is destined to be THE source for media coverage and polling trends during the Bush-Iraq era.”—Lance Bennett, University of Washington

התרמיל היהודי

ד"ר עליזה לביא

מחקר אישי־משפחתי של עליזה לביא הוא היסוד לספר זה. האסופה, שמקורה בארבע כנפות תבל, מקבצת לראשונה מנהגי אבות, מורשת אימהות ויצירות וסיפורים בני זמננו, ומלמדת על געגוע הדורות.

תפילת נשים

ד"ר עליזה לביא

התפילות שבספר "תפילת נשים" חוצות את גבולות הפזורה היהודית, כמו גם את גבולות הזמן היהודי. הספר כולל לקט של תפילות יהודיות עתיקות ובנות זמננו, אשר נכתבו על ידי נשים ובעבור נשים במגוון של רקעים היסטוריים ותרבותיים. באמצעות התפילות, הטקסטים והנשים היוצרות אנו נחשפים לעולם שכמעט ונעלם מעיננו, ולסיפור שלא תואר בכלי ההיסטוריה והתיעוד המקובלים. הטכסטים הללו ודרך הנגשתם, נוגעים בעצב חשוף של החברה הישראלית ושל העולם היהודי. הספרהפך לרב-מכר מיד עם פרסומו והוא מגיע ללבבות רבים. 


תהליך התקבלות הספר ואימוצו בחיי היום-יום הוא ביטוי לגעגוע. לזיכרונות לבית אימא וסבתא, למרחב הנשי-יהודי, לעולם שנותר מאחור, לקהילות שחרבו ולבתי-כנסת שננטשו. געגוע למסורת על-פה שהייתה חלק מרקמת חיי היום-יום, שלא נאספה ותועדה. שכמעט ואבדה. תפילות הנשים חוזרות גם לעולם הדתי וגם למרחב התרבותי, אל נשים וגברים, אל ישראלים ויהודים. לעולם הדתי - העמדת התפילות יחד כמו גואלת אותן מאילמותן ומקנה להן קול ומקום ציבורי בסדרי הפיוט והתפילה. למרחב התרבותי - הספר זוכה לדיונים רבים, סקירות וביקורת, ימי עיון, פולמוסים ולדיאלוג תרבותי פורה.

תקשורת פוליטית בת זמננו

ד"ר אורית גלילי צוקר

ספר זה – ראשון מסוגו – מתאר את השינויים המואצים המתחוללים במקצוע העיתונאות, בעבודת העיתונאים, במעמד העיתונות, בתפקיד שיש לה בזירה המדינתית והגלובלית ובמוצר המוגמר המוגש לצרכני התקשורת.

למוצר זה חשיבות מפליגה, אך במקום ליידע את ציבור הבוחרים על הסוגיות הפוליטיות כפי שהיה מקובל בעבר, כיום אמצעי התקשורת מלעיטים אותנו בבידור פוליטי. המסגור הבידורי של הסוגיות הפוליטיות והפרשנות הצינית הנלווית אליהן משניאים את הפוליטיקה ומנכרים חלקים גדולים של הציבור ממנה.

הספר מנסה לבחון את מעגל הקסמים שבו לא ברור כלל מה קדם למה: המציאות האובייקטיבית או זו המדומיינת המייצרת את ה"היפר מציאות" התקשורתית.

הספר דן בתהליך ה"התברגנות" של התקשורת המחפשת אחר קונצנזוס חברתי, בטשטוש התחומים ההולך ומקצין שבין מידע ובידור ובשליטה של אנשי יחסי הציבור וה"ספין דוקטורס" במוצר העיתונאי. מצד אחד הספר מצייד את הקורא בידע, ומן הצד האחר מספק לו תובנות על נושאים אלה.

הזירה הפוליטית המתוארת בספר אינה אותה הזירה אשר הכרנו במדע המדינה הקלאסי: מעמד המדינה נחלש, כך גם מעמד המפלגות, הצטמצמה יכולת המנהיגים לפעול, סוגיית האזרחות מציבה שאלות פילוסופיות ומעשיות, כשאחת מהן נוגעת למימוש אופייה של זכות היסוד במשטרים דמוקרטיים לבחור בנציגים הפוליטיים. נוסף על ציבור הסטודנטים, הספר יעניין את ציבור הקוראים שהמפגש בין זירות הפוליטיקה והתקשורת מעורר את סקרנותם ושהיו רוצים לפענח באופן מקצועי יותר את כללי המשחק הנהוגים בהן.