פרופ' חבר; ראש תוכנית התואר השני
פרופ' חבר; ראש תוכנית התואר השני

פרופ' מוטי נייגר

דוא"ל
motti.neiger@biu.ac.il
משרד
בנין 109, חדר 12
תחומי עניין

1. חקר עיתונות ותקשורת פוליטית בעידן של מדיה חדשים (Journalism Studies): תקשורת, נרטיבים וקונפליקטים; פלטפורמות דיגיטלית ועיתונאים ברשתות חברתיות; זמן בסיפורים חדשות; אתיקה עיתונאית וחופש העיתונות. 

2.  זיכרון קולקטיבי מתווך מדיה (Media Memory): זיכרון השואה ברשתות חברתיות ובפלטפורמות תקשורת מסורתיות. 

3.  תרבות פופולארית: נרטיבים בתוכניות מציאות, Storytelling, שפה וחברה ברשת.   

4. תקשורת ותרבות: מתווכי תרבות, מוספי ספרות, מוציאים לאור, אתרי ספרות. 

שעות קבלה
בתיאום מראש
    קורות חיים

    מוטי נייגר הוא פרופ'-חבר בבית הספר לתקשורת באוניברסיטת בר-אילן. תחומי התמחותו כוללים חקר עיתונות בעידן הדיגיטלי, תקשורת בזמן קונפליקט, תרבות פופולארית וחקר מתווכי התרבות. במקביל, ייסד נייגר חברת סטרטאפ בשם "OtheReality", העוסקת בהעצמת אמפתיה באמצעות מציאות מדומה (VR). החברה פועלת במסגרת מרכז היזמות והחדשנות של אונ' בר-אילן.  

    טרם הצטרפותו לבר-אילן שימש נייגר כחבר סגל (2018-2001) וכדיקן (2017-2013) בית הספר לתקשורת באקדמית נתניה. במקביל, מאז שנת 2000 לימד קורסים לתואר ראשון ושני באוניברסיטה העברית, וכיהן כחוקר אורח במכון טרומן (2019-2017) ובאוניברסיטת קומפלוטנסה במדריד (2011-2008).

    לנייגר ניסיון עשיר בתפקידים אקדמיים-ציבוריים. בין היתר, כיהן כיו"ר האגודה הישראלית לתקשורת, ארגון הגג של כלל חוקרי התקשורת בארץ, ושימש כעורך-המייסד של כתב העת "מסגרות מדיה: כתב עת ישראלי לתקשורת". כמו כן, היה חבר פעיל בוועדת האתיקה של "רשות השידור" ובניסוח הקוד האתי של "כאן – תאגיד השידור הציבורי". משנת 2011 מכהן נייגר כיו"ר ועדת המקצוע "תקשורת וחברה" במשרד החינוך ואחראי על פיתוח תוכנית הלימודים החדשה בתקשורת.

    בין הפרויקטים בהם היה שותף בשנים האחרונות ניתן למנות את "רשתות הנצחה: זיכרון השואה בעידן המדיה החברתית", העוסק במיפוי וניתוח הנצחת השואה ברשתות חברתיות (מענק של משרד המדע, בשיתוף פרופ' אורן מאיירס ופרופ' ענת בן-דוד); "עיתונות ואתגר הזמן", שעסק בשכבות הזמן – מהעבר הרחוק ועד ספקולציות עתידיות  – המופיעות בנרטיבים חדשותיים, תוך בחינת הקשר בין שכבות זמן אלו לבין פרקטיקות עיתונאיות בעידן הדיגיטלי (המחקר בשיתוף פרופ' קרן-טננבוים-וינבלט, מענק הקרן הלאומית למדע); פרויקט נוסף עסק בזיכרון קולקטיבי בעידן הרב-ערוצי, ובאופנים בהם התקשורת הישראלית פועלת ומנציחה את השואה ביום הזיכרון לשואה ולגבורה (מענק הקרן הלאומית למדע, בשיתוף ד"ר אייל זנדברג ופרופ' אורן מאיירס). ספרו האחרון, "מוציאים לאור כמתווכי תרבות" (704 עמודים) עוסק בהיסטוריה התרבותית של מאה שנות מו"לות עברית בישראל (2010-1910) והוא זמין להורדה מהרשת ללא-תשלום

    מחקר

    תחומי מחקר מרכזיים:

    1. חקר עיתונות ותקשורת פוליטית בעידן של מדיה חדשים (Journalism Studies): תקשורת, נרטיבים וקונפליקטים; פלטפורמות דיגיטלית ועיתונאים ברשתות חברתיות; זמן בסיפורים חדשות; אתיקה עיתונאית וחופש העיתונות). 

    2. זיכרון קולקטיבי מתווך מדיה (Media Memory): זיכרון השואה ברשתות חברתיות ובפלטפורמות תקשורת מסורתיות. 

    3.  תרבות פופולארית: נרטיבים בתוכניות מציאות, Storytelling, שפה וחברה ברשת.   

    4. תקשורת ותרבות: מתווכי תרבות, מוספי ספרות, מוציאים לאור, אתרי ספרות. 

    קורסים

    מבחר קורסים שהועברו בין השנים 2021-2000  

    קורסי יסוד  לתואר ראשון:

    • מבוא לתקשורת המונים
    • עיתונאות בעידן של מדיה חדשים 
    • אתיקה עיתונאית 
    • תקשורת כתרבות 
    • תקשורת לשונית 
    • טקסט וקונטקסט 
    • מבוא לפרוזה עיתונאית.

    קורסי בחירה וסמינרים לתואר ראשון:

    • הסכסוך הישראלי-ערבי במדיה 
    • מה מציאותי בריאליטי 
    • מה מציאותי בריאליטי: עונג וקריאה ביקורתית בתכניות מציאות בטלוויזיה 
    • מתווכי תרבות.

    קורסי יסוד  לתואר שני:

    • תיאוריות בתקשורת 
    • מוסדות התקשורת 
    • יסודות המחקר המדעי בתקשורת.

    קורסי בחירה וסמינרים לתואר שני:

    • בין האומה למקצוע: עיתונאות וכיסוי קונפליקטים 
    • מוציאים לאור כמתווכי תרבות 
    • מבט ביקורתי בתוכניות מציאות 
    • חופש העיתונות 
    • מדיה, מיתוסים ונרטיבים.
    פרסומים

    פרסומים עיקריים

    ספרים

    מאמרים נבחרים

    • Zandberg, E. & Neiger, M. (2005). Between the nation and the profession: Journalists as members of contradicting communities. Media, Culture & Society, 27(1), 131-141.
       
    • Neiger, M. (2007). Media oracles: The political import and cultural significance of news referring to the future. Journalism: Theory, Practice & Criticism, 8(3): 326-338.
       
    • Meyers, O., Zandberg, E. & Neiger, M. (2009). Prime time commemoration: An analysis of television broadcasts on Israel's Memorial Day for the Holocaust and the Heroism. Journal of Communication, 59: 456-480. 
       
    • Neiger, M., Zandberg, E., & Meyers, O. (2010).  Communicating critique: Towards a conceptualization of journalistic criticism. Communication, Culture and Critique, 3(3): 377-395. 
       
    • Neiger, M., Zandberg, E., & Meyers, O. (2011).  Tuned to the nation's mood: Popular music as a mnemonic cultural object. Media, Culture & Society. 33(7): 971-987.
       
    • Zandberg, E. PI, Neiger, M. PI, & Meyers, O. PI (2011). Past Continuous: Newsworthiness and the Shaping of Collective Memory. Critical Studies in Media Communication, 29(1): 65-79.
       
    • Neiger, M.  (2012). Cultural Oxymora: The Israeli idol negotiates meanings and readings. Television and New Media, 13(6): 535-550.
       
    • Tenenboim-Weinblatt, K. & Neiger, M. (2015). Print is Future, Online is Past: Cross-Media Analysis of Temporal Orientations in the News. Communication Research, 42(8): 1047-1067.
    • Neiger, M. & Tenenboim-Weinblatt, K. (2016). Understanding Journalism through a Nuanced Deconstruction of Temporal Layers in News Narratives. Journal of Communication, 66(1): 139-160.
    • Tenenboim-Weinblatt, K., & Neiger, M. (2018). Temporal affordances in the news. Journalism, 19(1), 37-55.
    • Neiger, M. (2020). Theorizing Media Memory: Six Elements Defining the Role of the Media in Shaping Collective Memory in the Digital Age.  Sociology Compass. 14(5).

    תאריך עדכון אחרון : 29/03/2023