פרופ' מוטי נייגר

פרופ'
יחידה או מרכז: 
דוא"ל: 
משרד: 
שעות קבלה: 

קורות חיים

מוטי נייגר הוא פרופ'-חבר בבית הספר לתקשורת באוניברסיטת בר-אילן ועמית-בכיר במרכז לתקשורת בינלאומית באוניברסיטה. תחומי התמחותו כוללים חקר עיתונות בעידן הדיגיטלי, תקשורת בזמן קונפליקט, תרבות פופולארית וחקר מתווכי התרבות.  

טרם הצטרפותו לבר-אילן שימש נייגר כחבר סגל (2018-2001) וכדיקן (2017-2013) בית הספר לתקשורת באקדמית נתניה. במקביל, מאז שנת 2000 לימד קורסים לתואר ראשון ושני באוניברסיטה העברית, וכיהן כחוקר אורח במכון טרומן (2019-2017) ובאוניברסיטת קומפלוטנסה במדריד (2011-2008).

לנייגר ניסיון עשיר בתפקידים אקדמיים-ציבוריים. בין היתר, כיהן כיו"ר האגודה הישראלית לתקשורת, ארגון הגג של כלל חוקרי התקשורת בארץ, ושימש כעורך-המייסד של כתב העת "מסגרות מדיה: כתב עת ישראלי לתקשורת". כמו כן, היה חבר פעיל בוועדת האתיקה של "רשות השידור" ובניסוח הקוד האתי של "כאן – תאגיד השידור הציבורי". משנת 2011 מכהן נייגר כיו"ר ועדת המקצוע "תקשורת וחברה" במשרד החינוך ואחראי על פיתוח תוכנית הלימודים החדשה בתקשורת.

בין הפרויקטים בהם היה שותף בשנים האחרונות ניתן למנות את "עיתונות ואתגר הזמן", שעסק בשכבות הזמן – מהעבר הרחוק ועד ספקולציות עתידיות  – המופיעות בנרטיבים חדשותיים, תוך בחינת הקשר בין שכבות זמן אלו לבין פרקטיקות עיתונאיות בעידן הדיגיטלי (המחקר בשיתוף פרופ' קרן-טננבוים-וינבלט מהאונ' העברית, מומן ע"י הקרן הלאומית למדע – מענק 465/13); פרויקט נוסף עסק בזיכרון קולקטיבי בעידן הרב-ערוצי, ובאופנים בהם התקשורת הישראלית פועלת ומנציחה את השואה ביום הזיכרון לשואה ולגבורה (המחקר בשיתוף ד"ר אייל זנדברג ופרופ' אורן מאיירס מאונ' חיפה, מומן ע"י הקרן הלאומית למדע – מענק 291/07). ספרו האחרון, "מוציאים לאור כמתווכי תרבות" (704 עמודים) עוסק בהיסטוריה התרבותית של מאה שנות מו"לות עברית בישראל (2010-1910) והוא זמין ברשת להורדה ללא-תשלום.

פירסומים

פרסומים עיקריים

ספרים

מאמרים נבחרים

  • Zandberg, E. & Neiger, M. (2005). Between the nation and the profession: Journalists as members of contradicting communities. Media, Culture & Society, 27(1), 131-141.
     
  • Neiger, M. (2007). Media oracles: The political import and cultural significance of news referring to the future. Journalism: Theory, Practice & Criticism, 8(3): 326-338.
     
  • Meyers, O., Zandberg, E. & Neiger, M. (2009). Prime time commemoration: An analysis of television broadcasts on Israel's Memorial Day for the Holocaust and the Heroism. Journal of Communication, 59: 456-480. 
     
  • Neiger, M., Zandberg, E., & Meyers, O. (2010).  Communicating critique: Towards a conceptualization of journalistic criticism. Communication, Culture and Critique, 3(3): 377-395. 
     
  • Neiger, M., Zandberg, E., & Meyers, O. (2011).  Tuned to the nation's mood: Popular music as a mnemonic cultural object. Media, Culture & Society. 33(7): 971-987.
     
  • Zandberg, E. PI, Neiger, M. PI, & Meyers, O. PI (2011). Past Continuous: Newsworthiness and the Shaping of Collective Memory. Critical Studies in Media Communication, 29(1): 65-79.
     
  • Neiger, M.  (2012). Cultural Oxymora: The Israeli idol negotiates meanings and readings. Television and New Media, 13(6): 535-550.
     
  • Tenenboim-Weinblatt, K. & Neiger, M. (2015). Print is Future, Online is Past: Cross-Media Analysis of Temporal Orientations in the News. Communication Research, 42(8): 1047-1067.
     
  • Neiger, M. & Tenenboim-Weinblatt, K. (2016). Understanding Journalism through a Nuanced Deconstruction of Temporal Layers in News Narratives. Journal of Communication, 66(1): 139-160.
     
  • Tenenboim-Weinblatt, K., & Neiger, M. (2018). Temporal affordances in the news. Journalism, 19(1), 37-55.

קורסים

מבחר קורסים שהועברו בין השנים 2019-2000  

קורסי יסוד  לתואר ראשון:

  • מבוא לתקשורת המונים
  • עיתונאות בעידן של מדיה חדשים 
  • אתיקה עיתונאית 
  • תקשורת כתרבות 
  • תקשורת לשונית 
  • טקסט וקונטקסט 
  • מבוא לפרוזה עיתונאית.

קורסי בחירה וסמינרים לתואר ראשון:

  • הסכסוך הישראלי-ערבי במדיה 
  • מה מציאותי בריאליטי 
  • תכניות מציאות בטלוויזיה 
  • מתווכי תרבות.

קורסי יסוד  לתואר שני:

  • תיאוריות בתקשורת 
  • מוסדות התקשורת 
  • יסודות המחקר המדעי בתקשורת.

קורסי בחירה וסמינרים לתואר שני:

  • בין האומה למקצוע: עיתונאות וכיסוי קונפליקטים 
  • מוציאים לאור כמתווכי תרבות 
  • מבט ביקורתי בתוכניות מציאות 
  • חופש העיתונות 
  • מדיה, מיתוסים ונרטיבים.

תחומי מחקר

תחומי מחקר מרכזיים:

1. חקר עיתונות (Journalism Studies) בעידן של מדיה חדשים

2. זיכרון קולקטיבי מתווך מדיה (Media Memory)

3. תקשורת וקונפליקטים

4. תקשורת ותרבות: מתווכי תרבות (מוספי ספרות, מוציאים לאור)

5. תרבות פופולארית