מהפכת האינטרנט
ביה"ס לתקשורת
מהפכת האינטרנט 71-889-01
שם המרצה: פרופ' שמואל ליימן-ווילציג
סוג הקורס: בחירה, תואר שני (מקוון מלא) שנה: כל שנות התואר
שנת לימודים: תשע"ג סמסטר: א' היקף שעות: 4 שעות סמסטריאליות (2 ש"ש)
שעות קבלה: יום ב', סמ' א', 18:00-17:00 (ללא צורך לתאם מראש).
בסמסטר ב' המרצה יהיה בחו"ל בשבתון ולכן לא יקיים שעות קבלה. ניתן להתקשר אליו לדוא"ל האישי שלו למטה (הראשון).
משרד: בנין 109, חדר 19
טל': 5317651 – 03 (בשעות קבלה) או 052-3410163 (בין השעות 09:00 – 18:00)
פקס': 9234511 - 03
דוא"ל: Sam.Lehman-Wilzig@biu.ac.il
תנאי הצטרפות לקורס
קורס זה יועבר כולו דרך האינטרנט, כלומר ללא הרצאות פרונטליות וללא מפגשים פנים אל פנים (למעט מפגש אחד לאוריינטציה בתחילת שנת הלימודים, בערך בשבוע השלישי, ועוד אחד, מסכם, בסוף הסמסטר). לכן, כל סטודנט חייב להיות מחובר לאינטרנט מהבית.
סטודנטים שאינם מרגישים את עצמם מספיק בטוחים לגלוש חופשי באתר הקורס (אין זה קשה כלל ועיקר!) יכולים לקבל תדרוך באתר עצמו: http://lemida.biu.ac.il בעת הצורך, ניתן גם להיעזר בשירותים של פרויקט Bar-e-Learn בבר-אילן, מפס"ר: 5317712 – 03.
אזהרה (והרגעה): מניסיון של השנים האחרונות ומהמשובים של הסטודנטים שעברו את הקורס במתכונת זו, ניתן לומר שרוב המכריע של הסטודנטים מצא עניין רב בשיטת העברת הקורס ונהנה ממנה (כולל סטודנטים שאינם "מומחי ותולעי אינטרנט"). יחד עם זאת, בכל שנה ישנם כמה סטודנטים אשר מגלים (ומודים), שהאינטראקציה החיה (פנים אל פנים) בכיתה הייתה חסרה להם וייתכן אפילו שקליטת החומר קצת נפגעה בשל כך. לכן, מן הראוי "להכיר את עצמך" בנקודה זו. מאידך גיסא, "המגע הווירטואלי" עם המרצה הרבה יותר אינטנסיבי בקורס מקוון כזה מאשר בקורס רגיל שיש בו הרצאות פרונטאליות בלבד. בכל מקרה, אנו ניפגש פנים-אל-פנים פעמיים: 1- מיד בתום תקופת השינויים של ההרשמה (המפגש יתקיים בערב); 2- לקראת סוף סמסטר א' -- לקראת המבחן.
הערה מקדימה אחרונה: זהו קורס בעל 2 נקודות זכות שנתיות, כלומר הקורס בד"כ נלמד במשך שנת הלימודים המלאה. מאחר שהמרצה יוצא לסמסטר שבתון (אביב 2013), הקורס ניתן השנה בסמסטר אחד, כאילו "כפול שיעורים". המשמעות: מבחינת מערכת הקורסים שלך יש להתייחס לקורס זה כשני קורסים סמסטריאליים מבחינת עומס העבודה (בנוסף ל"הערה הכללית" בסעיף ב' למטה). אין לבוא בטענות ש"הקורס מאד עמוס" -- הוא מכסה שנת חומר (ומטלות) בסמסטר אחד, כך שכדאי להירשם ל-פחות קורסים בסמסטר זה וליותר קורסים בסמסטר ב'. לשיקולכם.
א. מטרות ורציונל הקורס (מטרות על / מטרות ספציפיות)
קורס זה יתמקד בתמורות ובהשלכות של האינטרנט על החברה, הכלכלה והפוליטיקה בהווה ובעתיד. בנוסף, נלבן מספר סוגיות בעייתיות במיוחד הנובעות ממדיום מהפכני זה. הסקירה והניתוח ייעשו הן לגבי תחומי חיים כלליים (כלכלה, פוליטיקה, חינוך, חברה, עיתונאות וכו') והן לגבי סוגיות ספציפיות: פרטיות, זכויות יוצרים, עבריינות וצנזורה וכדומה. כהכנה לכך, נקדיש כמה שיעורים לסקירת התפתחותו של האינטרנט תוך השוואה עם מהפכת הדפוס לפני 500 מאות שנה ונעמוד על המרכיבים השונים של האינטרנט (קבוצות דיון, WWW, דואר אלקטרוני וכו') ומושגי יסוד מרכזיים (היפרטקסט, מנוע חיפוש, אינטרה-נט, פס רחב, convergence וכו'). חלק מההרצאות יכללו גם חיזויים ו"הגיגים" לגבי מה שצפוי לנו בשנים הבאות.
ב. דרישות הקורס
הערה כללית: מאחר שאין בקורס זה חובת נוכחות בשיעורים פרונטליים, ישנן יותר משימות מאשר בקורסים אחרים. (בלשון אחרת: במקום להגיע, תצטרכו להזיע!). ברם, למרות שרשימת הקריאה (החובה) נראית לכאורה ארוכה, רוב המכריע של הפריטים אינם ארוכים יותר מכמה עמודים בודדים.
השתתפות בדיונים וחיבור תרגילים/מטלה – מטרות הקורס העיקריות הן: 1) להקנות לסטודנט את הכלים לחשוב באופן עצמאי ומקורי על המדיום המתפתח הזה; 2) לרכוש מיומנויות חיפוש ואיתור חומר רלוונטי באינטרנט. לכן, על כל סטודנט:
1- להשתתף בשני דיונים (מקוונים) מתוך שלושה;
2- להשיב על ארבעה תרגילים תקופתיים קצרים מתוך 13 במהלך הקורס.
1- כל דיון יקבל התרעה של כשבוע מראש ויתנהל במשך כ-24 שעות (בד"כ מיום חמישי בערב עד למחרת, שעה-שעתיים לפני כניסת השבת). כמובן, אין הסטודנט/ית חייב/ת להיות "נוכח/ת" בדיון כל דקה ושעה. ניתן למלא את חובות הדיון (4 הערות/תגובות לכל סטודנט/ית) תוך כניסה לדיון לסירוגין במשך כל מהלכו. הסבר לגבי שיטת מתן ציון על ההודעות של כל סטודנט בדיון נמצא במסמך במאגר הידע באתר הקורס.
2- כל שאלת-תרגיל תופיע באתר הקורס (מאגר הידע), בתאריך ההתחלתי של כל נושא/שיעור חדש (13 בסה"כ). על סטודנט/ית לשלוח למרצה בדוא"ל בקובץ מצורף כל תרגיל (לפי בחירתך) במועד הנקוב (כלומר עד יום לפני מועד תחילת השיעור הבא). הנחיות מפורטות יינתנו בנוגע לכל תרגיל.
מבחן – הבחינה תהיה על חומר ההרצאות ועל הביבליוגרפיה של הסילבוס (ופריטים קמרים שאינם בסילבוס אך כן מופיעים כ"קריאת חובה" במאגר הידע. שאלות המבחן אינן נקודתיות או צרות אלא רחבות – אינטגרטיביות ודורשות חשיבה (לא רק שינון חומר). כלומר, מחד גיסא אין צורך לקרוא כל פריט ביבליוגרפי ברשימה למטה אלא יש לקרוא מספיק פריטים כדי להשלים את החסר בנושא נתון (אך, יש צורך לקרוא פריטים באנגלית – במבחן לא יוכל סטודנט להסתפק בחומר בעברית בלבד); מאידך גיסא, אין זה מספיק לזכור את החומר, אלא יש לחשוב בצורה ביקורתית על החומר ולהבין את הקְשרים בין נושאים שונים ובוודאי בין הביבליוגרפיה לבין ההרצאות.
המבחן יהיה עם חומר פתוח (הרצאות + ביבליוגרפיה של הסילבוס – ולא יתנהל בדרך הרגילה (משגיחות וכו' בקמפוס) אלא בביתכם. לכן, הקורס יופיע רשמית כאילו "ללא מבחן". כל סטודנט בקורס יקבל שאלה אחרת מהמרצה בדוא"ל ויינתן שלוש שעות (לא שעתיים, כנהוג) להשיב עליה. ראו שאלות לדוגמה בסוף סילבוס זה. תאריכי מועד א' ומועד ב' (שניהם מבחני בית) ייקבעו בהתייעצות עם הסטודנטים בקורס. כל סטודנט חייב לדווח למרצה עד 1/1/2013 האם מבקש להיבחן במועד א' (שאלון לא יישלח למי שאינו מבקש זאת מפורשות; מאידך גיסא, המבקש שאלון דינו שהופיע למועד א' אפילו אם לא יעשה את המבחן).
ג. מרכיבי הציון הסופי
השתתפות בשני הדיונים: 30%
התרגילים: כל אחד מהארבעה – 5% (סה"כ: 20%)
מבחן: 50%
ד. תכנית הקורס ורשימת קריאה
מהלך השיעורים:
כל שבועיים (למעט מקרים חריגים - ראו תאריכים), תעלה הרצאה חדשה באתר קורס. חומרי הקריאה של כל הישעורים יימצאו באתר הקורס כבר מתחילת שנת הלימודים.
רשימה ביבליוגרפית לכל השיעורים יחד עם התרגיל השייך לכל שיעור:
הערה כללית: לעתים המרצה ידווח על כתבות או מאמרים עדכניים קצרים מהאינטרנט כתוספת קריאה חובה (הן יופיעו בלוח המודעות וגם במאגר הידע של אתר הקורס בהתאם לנושא הקורס הרלוונטי). הרשימה למטה אינה כוללת פירוט מדויק לגבי:
1- מאמרים קצרים המופיעים באתר הקורס בחלק "מאגר הידע". כל אחד כזה יופיע עם המלה "חובה" או "רשות" וכדי להעלות אותם על המסך שלך יש רק להקליק על הקישורית עצמה.
2- תרגילי חשיבה/מחקר ונושאי "קבוצת דיון" שיופיעו באתר הקורס במועדם. הודעה על הנושא ומועד כל דיון תינתן לפחות שבוע מראש דרך הדו"אל וגם בלוח המודעות של אתר הקורס. לגבי התרגילים, התאריך הנקוב על יד כל נושא (ברשימת הנושאים למטה) הנו המועד בו "יעלה" התרגיל של אותו נושא אשר יופיע במאגר הידע בתוך רשימת הפריטים של אותו נושא/שיעור – ויש לכם שבוע בלבד לבצעו ולשלוח אותו (בדו"אל) למרצה. אחר כך (בתאריך של התרגיל הבא בתור), "ייעלם" התרגיל הקודם מהאתר והמרצה לא יקבל תשובה לתרגיל הספציפי לאחר מועד זה (ההרצאה וכל שאר החומרים יישארו על האתר עד מבחן מועד ב').
אזהרה: בגלל הדינאמיות של האינטרנט, עד שתספיקו להגיע לנושא ספציפי ייתכן שחלק מאתר אחד או שניים מאלה הרשומים למטה לא יהיו עוד קיימים! במקרה זה, נא להודיע למרצה.
המאמרים המסומנים בצהוב הנם פריטים שנסרקו מֵספרים או שהועתקו מהאינטרנט ונמצאים על אתר הקורס במאגר הידע (לפי נושא ההרצאה הספציפית) – או שיש קישורית (לינק) קבועה אליהם. כלומר, תצטרכו להגיע לספריית בר-אילן פיזית, רק לגבי פריטים שאינם צבועים בצהוב.
חלק א': מגוטנברג עד גוגל – מסגרות תיאורטיות למהפכות תקשורת (21/10/2012)
1- כהן-אביגדור, נ. וליימן-ווילציג, ש. (2003). מודל מחזור חיים טבעי של התפתחות מדיה חדשים: מאבקי הישרדות בין מדיה שונים בעידן האינטרנט. פתו"ח, 5, 72 – 113 (מהחלק הנקרא "מודל מחזור חיים טבעי של התפתחות מדיה חדשים" -- ואילך).
2- מקלוהן, מ. (1995). המדיום הוא המסר. בתוך: כספי (עורך), תקשורת המונים: מקראה (עמ' 26 – 35). ת"א: האוניברסיטה הפתוחה.
3- קארי, ג. הרולד אדמס איניס ומרשל מקלוהן. בתוך: כספי, שם, 36 - 42.
4- אייזנשטיין, א. עלייתו של ציבור הקוראים. בתוך: כספי, שם, 43 - 52.
5 - Kluth, A. (April 20, 2006). Among the Audience, The Economist.
6 - Diebert, R.J. (1997). Parchment, printing and hypermedia. NY: Columbia U Press, 1-7, 21-37.
7- Giridharadas, A. (Jan. 15, 2010). Language as a Blunt Tool of the Digital Age, The New York Times.
חלק ב': עבר, הווה ועתיד – מרכיבים ומושגי יסוד בהתפתחות האינטרנט (28/10/2012)
1- אשורי, ת. (2011). מהטלגרף עד המחשב: היסטוריה של אמצעי התקשורת. ת"א: רסלינג, 128- 169.
2- דרור, י. (2011). עיתונות מקוונת. ת"א: האוניברסיטה הפתוחה, 16- 24.
הערה: כמובן, קטע קריאה זה מתאים גם לנושא עיתונות מקוונת בהמשך הקורס.
3-Berners-Lee, T. (with Fischetti, T.) (1999). Weaving the web: The original design and ultimate destiny of the WORLD WIDE WEB by its inventor. USA: Harper San Francisco, 1-6.
4- John, N. (2008). The Diffusion of the Internet to Israel: From the First Academic Connections to the Commercial Internet, The Arrival of the Internet to Israel: The Local Diffusion of a Global Technology, chapter 3 (חובה מחלק 1.3.3; מומלץ - החלקים הראשונים בפרק זה). Jerusalem: Hebrew University, Dept. of Sociology & Anthropology, PhD dissertation: www.sociothink.com or sociothink.com
5- Brown, I. (2009). Where Are We Now? State of the Art Report, 30-35 (until Section 3.5); 92-95 (Section 13)
6- Prometheus. (June 5, 2007). The Media Revolution. YouTube (5 Minutes) – http://www.youtube.com/watch?v=xj8ZadKgdC0
הערה: וידיאו-קליפ זה מציג הן את העבר והן את ה"עתיד" של הרשת. מומלץ לחזור ולצפות שוב בסוף הקורס.
אתרים רלוונטיים (קריאת רשות):
אתר מאד שימושי. קודם כל, הוא פורס את התפתחות האינטרנט על פני "סרגל כרונולוגי" ומציג את ההתפתחויות החשובות משנות השישים ועד לאחרונה. אחר כך, הוא מציג נתונים בטבלאות/גרפים של מספר האתרים, הרשתות וכו' בעולם. שלישית, יש באתר ביבליוגרפיה מקוונת (עם קישורים למקורות עצמם) לעבודות תזה, מאמרים וספרים על היסטוריית האינטרנט למי שמעונין להעמיק בנושא.
שני מילונים מקוונים שונים של מושגים רבים (באנגלית), במיוחד מונחים טכניים, הקשורים לאינטרנט – יותר מקיף מהמילון באנגלית-עברית של שפירא בסעיף #1 לעיל – וגם מתעדכנים מדי יום ביומו!
חלק ג': מהות המהפכה: חברה, כלכלה ופוליטיקה
קריאת רקע כללי:
1- דרור, י. וסער, ג. (2012). ישראלים בעידן הדיגיטלי 2012. ת"א: המסלול האקדמי המכללה למנהל, עמ' 8- 14.
2- למלשטרייך לטר, נ. ונורדפורס, ד. (2011). בינה מלאכותית, זהויות דיגיטליות וחופש העיתונות, קשר41, 22- 33.
א. מבוא: היפר-מדיה ותקשורת המונישית (4/11/2012)
1- Prensky, M. (2009). H. Sapiens Digital: From Digital Immigrants and Digital Natives to Digital Wisdom. Innovate 5 (3).
2- Bell, D. (2005). The bookless future. The New Republic, May 22-29.
3- עשת-אלקלעי, י. (2004). אוריינות דיגיטאלית: מסגרת מושגית עבור מיומנויות חשיבה בעידן הדיגיטאלי. מגזין ברשת:http://www.isoc.org.il/magazine/magazine4_6.html
מאמר זה בעברית (פריט 3) תורגם מהמקור באנגלית פריט 4 (כמובן, יש לקרוא רק אחד מהם):
4- Eshet, Y. (2004). Digital literacy: A conceptual framework for survival skills in the digital era. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 13(1), 93-106.
5- Pariser, E. (2011). What is the Internet Hiding? TED Lectures: http://front.moveon.org/eli-pariser-filter-bubble-ted-talk/?id=27422-19…
זוהי הרצאה (9 דקות) באנגלית פשוטה (מלווה במצגות), מאד מעיר עיניים (וקצת "מפחיד").
ב. חינוך: שינויים במסגרת, ביעדים ובשיטות הוראה (11/11/2012)
1- אלמוג, ת. (2007). מלחמתו האבודה של אביר 'הלוח וגיר'. אקדמיה, 17, 8- 12.
2- ליימן-ווילציג, ש. (2007). הוראה מקוונת: השכלה גבוהה יותר (בלוג של רמ"ח לשעבר; אינו עוד באינטרנט).
3- דייסון, א. (1997). מהדורה 2.0: תכנית מתאר לחיים בעידן הדיגיטלי. ת"א: מודן, 97 – 123.
4- גולדשטיין, א. (2008). בלוגים, פודקסטים ויצורים נוספים מעולם "גן החיות" של Web 2.0. על הגובה, 7, 33- 37: http://www2.colman.ac.il/al_hagova/7/11.pdf
5- TDA Futures project: the future of education. (2007). TeachingExpertise.com. http://www.teachingexpertise.com/articles/tda-futures-project-the-futur…
6- Green, H. & Hannon, C. (2007). Their Space: Education for a digital generation. London: Demos, 12-14; 18-28; 29-44; 53-61; 62-68. http://www.demos.co.uk/files/Their%20space%20-%20web.pdf
ג. זהות אישית וקהילות חדשות (18/11/2012)
1- Brown, I. (2009). Where Are We Now? 65-73 (all of Section 10). http://www.internetfutures.eu/wp-content/uploads/2009/08/soa-pt2.pdf
2- Wellman, B. (2002). Little boxes, glocalization, and networked individualism, 1-12.
3- Wallis, C. (2011). New Media Practices in China: Youth Patterns, Processes, and Politics,
International Journal of Communication, 5: 406–436.
הערה: מאמר זה סוקר את מצב האינטרנט בסין מבחינות חברתיות, תרבותיות ופוליטיות רבות, ומתמקד במתח המתמיד של השלטון מצד אחד למנוע תכנים "מזיקים" ומצד שני לטפח כלי חשוב זה לקידום החברה והכלכלה. אין צורך לזכור את כל הפרטים (שמות אתרים, "כוכבי" הרשת וכו') אלא להבין את המורכבות של התמונה.
4- boyd, d.n. & Ellison, N.B. (2007). Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship, Journal of Computer-Mediated Communication 13(1): http://jcmc.indiana.edu/vol13/issue1/boyd.ellison.html
הערה: במאמר לעיל, יש לקרוא עד החלק "Other Research".
5- לב-און, א. ובן-שחר, ר.נ. (2009). “פורום משלהן”: עמדות ביחס לאינטרנט בקרב הגולשות בפורומים סגורים המיועדים לנשים חרדיות,” מסגרות מדיה 4, 76- 80; 95- 97 (כל העמודים האחרים במאמר בגדר רשות).
6- מרציאנו, א. (2009). תפקיד הפורומים הווירטואליים בהתמודדותם של נערים הומואים עם תהליך היציאה מהארון, מסגרות מדיה 4, 3- 6, 20- 22 (כל העמודים האחרים במאמר בגדר רשות).
7- בוניאל-נסים, מ. ודאו, ס. (2009). תרבות וירטואלית בחברה בין-תרבותית, עט השדה ,3 (יולי), 17- 23: http://www.ashalim.org.il/files/ethasade/Iton-3-Mida.pdf
הערה: לא היתה דרך לשמור רק את המאמר הספציפי הזה. לכן, כל גיליון כתב-העת יעלה – יש לקרוא עמודים 17- 23 בלבד.
8- ברזילי-נהון, ק. וברזילי, ג. (אין תאריך). חופש הביטוי המעשי והמדומיין באינטרנט: על בטלותה והולדתה המחודשת של הצנזורה, מגזין ברשת:
9- פו, מ. (2009). הדמוקרטיה באינטרנטיה. תכלת 34 (חורף תשס"ט), 101- 112:
10- דרור, י. וסער, ג. (2012). ישראלים בעידן הדיגיטלי 2012. ת"א: המסלול האקדמי המכללה למנהל, עמ' 15- 20.
11- סרטון הסבר על עולם הווירטואלי SecondLife:
ד. קנה זאת בעצמך: מסחר ושיווק – מיהו בעל הבית, הלקוח או המשווק? (25/11/2012 )
1- Brown, I. (2009). Where Are We Now? 57-64 (Section 9); 84-91 (section 12). http://www.internetfutures.eu/wp-content/uploads/2009/08/soa-pt2.pdf
2- Atkinson, R.D.; Ezell, S.J.; Andes, S.M.; Castro, D.D. and Bennet, R. (2010). The Internet Economy 25 Years After .Com: Transforming Commerce & Life (NY: The Information Technology & Innovation Foundation): 1-2 12-23; 35-51; 60-62: http://www.itif.org/files/2010-25-years.pdf
הערה: בחלק מעמודים אלה ישנן טבלאות ארוכות ועמוסות נתונים. יש לעיין בהן כדי להתרשם אך אין כל צורך ללמוד ולשנן את הנתונים האלה. העיקר: הטקסט.
3- Anderson, C. (2004). The Long Tail. Wired 12.10 (October): http://www.wired.com/wired/archive/12.10/tail_pr.html
4- Anderson, C. (2008). “Free! Why $0.00 is the Future of Business.” Wired 16.03 – http://www.wired.com/techbiz/it/magazine/16-03/ff_free?currentPage=all
5- פרידמן, ת.ל. (2006). העולם הוא שטוח: העולם הגלובלי – החיים במציאות חדשה. ת"א אריה ניר הוצאה לאור, 77- 96 ("קוד פתוח").
ה. בחזרה לעתיד הדימוס: דמוקרטיה ישירה או רק שלטון יעיל? (2/12/2012)
1- Margetts, H.Z. (2009) The Internet and Public Policy, Policy & Internet, 1(1), 3-13.
2- Gillmor, D. (2004). We the media. Sebastopol, CA: O’Reilly Associates, chap. 5: “The Consent of the Governed”. You can download the ENTIRE book from the internet, or selected chapters! http://www.oreilly.com/catalog/wemedia/book/index.csp
3- Hindman, M. (2008). The Myth of Digital Democracy. Princeton and Oxford: Princeton U Press, 1-19; 129-142.
4- Shirky, C. (2011). The Political Power of Social Media, Foreign Affairs, Jan./Feb.
5- רותם, א. (2007). ממשל זמין ברשויות המקומיות בישראל: היבט השוואתי. ת"א: ביה”ס לממשל ולמדיניות ע”ש הרולד הרטוך, נייר עמדה, 13- 29; 51- 54.
6- לב-און, ע. (2010). תפקודי מדיה חדשים בשעת חירום: המקרה של מלחמת לבנון השנייה. (ת"א: מכון חיים הרצוג לתקשורת, חברה ופוליטיקה, אוניב' תל-אביב), 7- 10; 17- 31.
7- חליבה-אמיר, ש. (2011). נוכחים-נפקדים: השימוש בכלי אינטרנט אישיים בקרב חברי כנסת. ארז כהן ואזי לב-און (עורכים). מקושרים: פוליטיקה וטכנולוגיה בישראל. ישראל: האגודה הישראלית למדעי המידנה, 211- 262.
8- לב-און, ע. (2011). בין הפרטי לציבורי: שימושי אינטרנט בידי יזמים פוליטיים. ארז כהן ואזי לב-און (עורכים). מקושרים: פוליטיקה וטכנולוגיה בישראל. ישראל: האגודה הישראלית למדעי המדינה, 77- 99.
9- כמה כתבות עיתונאיות קצרות אך חשובות – במאגר הידע של אתר הקורס.
אתרים רלוונטיים (לשם המחשת החומר העיוני):
www.moveon.org - ארגון/אתר אמריקאי עצמאי היוזם פעילות פוליטית אקטיביסטית דרך האינטרנט בלבד, בנושאים אקטואליים.
http://www.politicsonline.com - ארגון המרכז המון מידע על התפתחויות חדשות בעולם הפוליטיקה המקוונת. שווה הצצה!
ו. הכפר הגלובלי: מערכת כלל-אנושית או ניאו-פאודליזם? (9/12/2012)ׂ
1- Hanson, E.C. (2008). The Information Revolution and World Politics. Lanham, MD: Rowman & Littlefield, 179-184 (bottom), 189-205, 212-215.
2- Lehman-Wilzig, S. (2000). The tower of babel vs. the power of babble. new media & society, 2(4), 468-469, 481-490.
3- נוסק, ה. ואדוני, ח. (2007). ישראלים בכפר הלוקלי ובכפר הגלובלי: הזהות הלאומית במבחן הגלובליזציה והרב-תרבותיות בעידן התקשורת הרב-ערוצית. קשר, 35, 136- 146.
4- דרור, י. וסער, ג. (2012). ישראלים בעידן הדיגיטלי 2012. ת"א: המסלול האקדמי המכללה למנהל, עמ' 32- 35.
ז. עיתונות מקוונת: האם יישמר העיתון בעידן של יצרכנות חדשותית? (16/12/2012)
1- גלילי-צוקר, א. (2008). פוליטיקה תקשורתית בת זמננו, חלק א'. ת"א: רמות, עמ' 85- 116.
2- פלואוס, ג. (5 אוגוסט 2010). גוגל נלחמת למען דינוזאור הנייר, הארץ (במקור: אטלנטיק מגזין):http://www.haaretz.co.il/captain/spages/1183217.htm
3- דרור, י. (2011). עיתונות מקוונת. ת"א: האוניברסיטה הפתוחה, עמ' 25- 52, 71- 74, 111- 116, 133- 138.
4- לב-און, א. (2011). עיתונות מקוונת -- ומגוונת? קשר, 41, 47- 53.
5- ליימן-ווילציג, ש. (2007). קץ העיתון המודפס המסורתי: איומים עליו מצד העיתונות המקוונת בפרט ומצד האינטרנט בכלל. עתונות דוט.קום: העיתונות המקוונת בישראל, מ. קרמניצר ות. שוורץ-אלטשולר (עורכים). ירושלים: המכון הישראלי לדמוקרטיה; מכון בורדה, אוניברסיטת בן-גוריון. הספר יצא במהדורה מקוונת. למי שמתעניין בנושא זה, שווה לעיין גם במאמרים אחרים מתוך הספר (קישוריות לפרקים שונים בצד שמאל של דף השער):
6- Gillmor, D. (2004). We the media, op. cit., Introduction, ix-xviii. http://www.oreilly.com/catalog/wemedia/book/index.csp
7- (No author) (2011). Reinventing the newspaper, The Economist (July 7).
8- "מדיה חברתית כמנוף לשיתוף הציבור" (2011): הרצאה מוקלטת ביום עיון של המרכז הישראלי לדמוקרטיה (24 דקות).
9- דרור, י. וסער, ג. (2012). ישראלים בעידן הדיגיטלי 2012. ת"א: המסלול האקדמי המכללה למנהל, עמ' 21- 23; 40.
10- כתבות + וידיאו-קליפים קצרים המופיעים במאגר הידע באתר הקורס בחלק זה.
אתר רלוונטי ושימושי:
אתר זה של בית הספר לתקשורת על שם אננברג (ארה"ב) כולל בתוכו מאמרים רבים, עדכניים ושוטפים בנושאים הקשורים לחידושים בעיתונות מקוונת ועתידה.
חלק ד': סוגיות בעייתיות באינטרנט
קריאה פותחת לחלק ד' כולו: אגמון-גונן, מ. (2011). האינטרנט כעיר מקלט? הסדרה משפטית לאור אפשרויות העקיפה הטכנולוגיות וגלובליות הרשת, בתוך: נ. אלקין-קורן ו-מ. בירנהק, רשצ משפטית: משפט וטכנולוגית מידע (עמ' 207- 244). ת"א: אוניברסיטת תל-אביב.
הערה: אין צורך בכלל לקרוא את הערות השוליים הרבות; גם אין דרישה לזכור את שמות והפרטים הספציפיים של המקרים המשפטיים המוזכרים במאמר זה. מה שחשוב, הנקודות העיקריות -- הן הבעיות והן הפתרונות המוצגים והמוצעים.
א) סוף צנעת הפרט? (23/12/2012)
1- הכט, י. (נובמבר 2010). הזכות לחשיפה ברשתות החברתיות. אתר: מגזין ברשת
2- Rosen, J. (July 19, 2010). The Web Means the End of Forgetting. The New York Times.
3- Privacy Rights Clearinghouse (2009). Privacy and the Internet: Traveling in Cyberspace Safely: http://www.privacyrights.org/fs/fs18-cyb.htm
4- Garfinkel, S. (2000). Database nation: The death of privacy in the 21st century. Sebastopol, CA: O’Reilly & Associates, 155-175.
5- McCullagh, D. (2004). Database Nation: The upside of "zero privacy". reason.com. URL: http://reason.com/archives/2004/06/01/database-nation (The article is also on the course site.)
הערה: שימו לב שהשם של פריטים 4 + 5 זהים (הכותרת הראשית). ברם, כל אחד מעלה זווית מנוגדת לשאלת ויתור הפרטיות.
6- Thaler, R. (April 23, 2011). Show Us the Data. (It’s Ours, After All.) The New York Times.
הערה: מאמר דעה מאלף כיצד האזרח הקטן יכול להרוויח מחדירה לפרטיותו!
7- A Glimpse into the Future – שיחה קצרה ודמיונית (?): משעשעת ומבהילה
ב) זכות יוצרים (רשות היחיד או רשעות הרבים?) (30/12/2012)
1- דייסון, א. (1997). מהדורה 2.0 , שם, 158 – 195.
2- לסיג, ל. (2002). הרצאת האורח של לורנס לסיג בכנס הקוד הפתוח. מגזין ברשת: http://www.isoc.org.il/magazine/magazine3_5.html.
3- גלילי, ש. (30.5.2006). האם זכויות היוצרים ייעלמו? ynet
4- סדר דין - עורכי דין ברשת (ללא תאריך):
א) זכויות יוצרים באינטרנט - שימוש הוגן: http://www.sederdin.com/articles/copy-rights
ב) חוק זכויות יוצרים חדש: http://www.sederdin.com/articles/copyrights-law
ג) חוק זכויות יוצרים (נוסח החוק: סעיפים 1- 46): http://www.knesset.gov.il/Laws/Data/law/2119/2119.pdf
ג) עבריינוּת, התחזוּת, התקפוֹת ואמינוּת מול צנזורה ופיקוח (6/1/2013)
1- Internet Crime Complaint Center (2009). 2009 Internet Crime Report, 3-6,10,17-19: http://www.ic3.gov/media/annualreport/2009_IC3Report.pdf
2- קרניאל, י. (2003). פורנוגרפיה באינטרנט: עד כמה להגביל את ביטויה? פתו"ח, 5, 215 – 245.
3- "מלחמת המידע" (2002) (גם בכתובת): www.itpolicy.gov.il/topics_infoWar/netwar.htm
(יש במאמר גם רשימה מקיפה של כתובות אינטרנט בנושא לוחמת המידע)
4- שלייפר, ר. (2003). מדיה חדשים ומלמחה חדשה-ישנה. פתו"ח, 5, 246 – 258.
5- Zittrain, J.L. & Palfrey, Jr., J.G. (2007). Access denied: The practice and policy of global internet filtering, Oxford Internet Institute & Berkman Center for Internet & Society, Research Report No. 14, 1-30.
6- Weimann, G. (2006). Terror on the internet. Washington, DC: United States Institute of Peace Press, 3-13.
7- כתבות עיתונאיות קצרות במאגר הידע של הקורס בחלק זה.
אתרים רלוונטיים לנושא "עבריינות... וכו'" (רשות):
http://www.iwar.org.uk/index.htm (see the different cyber-crime categories on the left side of the home page)
זהו אתר המאגד חומר עדכני בנושאים מגוונים הקשורים לטרור, לוחמת מידע, ומודיעין באינטרנט.
חלק ה': לאן מועדות פני האינטרנט? ( 13/1/2013 - מועד אחרון להגשת התרגיל: 19/1/2012 בחצות מוצאי שבת)
1- Pew Center (2012). The Future of Apps and Web,
2- Strickland, J. (2009). How Web 3.0 Will Work. How Stuff Works: http://computer.howstuffworks.com/web-30.htm/printable
3- (לא צוין מחבר) (6/11/2010). רקוויאם לרשת: האם חומות הגנים הסגורים ימשיכו לטפס? דה מרקר: http://it.themarker.com/tmit/article/12921
הערה: למי שמעוניין לקרוא (קריאת רשות, באנגלית) את המאמר המקורי, המעניין והמפורט יותר, ראה:
Anderson, C. (Sept. 2010). The Web is Dead. Long Live the Internet. WIRED: http://www.wired.com/magazine/2010/08/ff_webrip/all/1
4- מיט"ל (2009). "2009 Horizons " [אופקים 2009] – לקרוא רק את התקציר בעברית:
5- פריטים קצרים נוספים במאגר הידע
שאלות מבחן לדוגמה
(חומר פתוח; במבחן הבית, כל סטודנט יקבל שאלה אחת שונה משאר הסטודנטים האחרים בקורס)
1) הִנך מנחה של תוכנית רב-שיח בטלוויזיה. הנושא לתוכנית הערב: "מי יתפוס את הרשת כדי שלא יתפוס אותנו?"
ההסבר שיינתן לקהל ולאורחים בתחילת התוכנית: האינטרנט הוא נפלא אך יש בו גם דברים רעים מאד. הדרך שמציעים אנשים שונים לשמור על הכוחות החיוביים ולמנוע את המגרעות הקשות נעה בסקאלה ארוכה: משליטה ממשלתית; לצנזורה ממלכתית קפדנית; לפיקוח דרך רשות ממלכתית על-פוליטית על האינטרנט בבעלות פרטית; לפיקוח-על פיתוח הרשת כולה ע"י גופים וולונטריים; לארגונים וולונטריים אשר נותנים תעודת הכשר לאתרים וכו'; לסיוע הדדי של קבוצות גולשים ופיקוח אישי של גולש על המחשב שלו; ועד חופש מוחלט של השוק החופשי אשר מקווה להתמודד עם הבעיות באמצעות פתרונות טכנולוגיים."
האורחים/מתדיינים בתוכנית הם: א- פרופ' להיסטוריה של האינטרנט; ב- מרצה למדע המדינה ויחסים בינלאומיים; ג- הדיקן לפקולטה למינהל עסקים וכלכלה; ד- מהנדס לטכנולוגיה של התקשוב; ה- שופט עליון בדימוס. על הדיון להגיע בסופו של דבר לאיזושהי תשובה פסקנית (על אף שאולי לא כל אורח יסכים איתה).
כמנחה, עליך לשאול שאלות, להעיר הערות, לבקר את האורחים – בנוסף לשאלות, ביקורות וכו' של האורחים אחד כלפי השני. נא לכתוב את תסריט הדיון כפי שהִנך מצפה שהוא יתפתח, כשבין השאר האורחים משתמשים בציטוטים או בפרפראזות מֵספרים, ממאמרים ו/או מידיעות באינטרנט לשם חיזוק טיעוניהם. במלים פשוטות, כותבים כך:
מנחה: ערב טוב...
דיקן למינהל עסקים: לדעתי, אין ספק ש...
מרצה למדעי המדינה: האם אינך שוכח משהו? מה שכנראה לא לקחת בחשבון הוא...
פרופ' להיסטוריית האינטרנט: יש מידה של צדק בהערה שלך, אולם צריכים לזכור שעל פי הניסיון מלפני עשר שנים...
מנחה: כלומר, יש מחלוקת בין הדיקן לבינך, שאינה ניתן לגישור?...
מהנדס לטכנולוגיה של התקשוב: אם תרשו לי לענות במקום חברי פרופ' להיסטוריית האינטרנט, אינני סבור שהמחלוקת... והראייה, לפני חודש פורסם מאמר מאד מעניין...
הערה: הדיון אינו חייב להיצמד לעבר ולהווה. בהחלט ניתן גם להתייחס להתפתחויות צפויות עתידיות (טכנולוגית ואחרת) אשר עשויות לשנות את התייחסות "המתדיינים" לסוגיה הנידונה.
2) לא קל להיות מרצה של קורס הנקרא "מהפכת האינטרנט" – וזאת מאחר שההתפתחויות בשטח כה מהירות, שלעתים חומר ההרצאות (שהכין בתחילת השנה) וחומר הקריאה (כנ"ל) כבר אינם משקפים במדויק את המציאות בשטח. משימתך:
א- נא לאתר שלוש נקודות משמעותיות (כל אחת בפריט קריאה שונה) בפריטי הביבליוגרפיה בסילבוס, אשר לדעתך אינן עוד נכונות/תקפות. כמובן, יש לנמק מדוע (ו/או להסתמך על אסמכתא/ות ממקור אחר). ב- נא לאתר שתי נקודות משמעותיות (כל אחת מהרצאה שונה) בהרצאות הקורס, אשר לדעתך אינן עוד נכונות/תקפות. כמובן, יש לנמק מדוע (ו/או להסתמך על אסמכתא/ות ממקור אחר).
ג- נא לאתר שלוש נקודות משמעותיות אחרות (כל אחת מהרצאה או קריאה שונה) אשר לדעתך לא יהיו נכונות/תקפות בעוד שנים ספורות. כמובן, יש לנמק מדוע (ו/או להסתמך על אסמכתא/ות ממקור אחר).