מבוא לסטטיסטיקה לתלמידי תקשורת
בית הספר לתקשורת
63-014-01 מבוא לסטטיסטיקה לתלמידי תקשורת
סוג הקורס: קורס חובה, תואר ראשון, שיעור ותרגיל שנה: ב'
שנת לימודים: תשע"ג סמסטר: א' היקף שעות: 3 ש"ס, 1.5 ש"ש
שם המרצה: ד"ר ש. פרידקין
שעות קבלה:
יום ד' 16.00-15.00
בניין 109, חדר 11
03-5317059
א. תאור הקורס ומטרתו:
הקורס נועד להקנות מושגים וכלים סטטיסטיים בסיסיים במטרה לאפשר ניתוח נתונים עצמאי וקריאה ביקורתית של ספרות מקצועית בתחומי התקשורת השונים. הקורס מציג ומדגים שימושים מתחומי הסטטיסטיקה התיאורית וההיסקית לצורך ניתוח, פירוש והצגת נתונים.
ב. שיטה:
הקורס מבוסס על הרצאה ותרגיל שבועיים. במהלך הקורס הסטודנט יקבל כלים, הן בתיאוריה והן ביישום מעשי בעזרת מחשב, לביצוע ניתוחים כמותיים-סטטיסטיים במדעי החברה בכלל ובתקשורת בפרט. בתרגיל, המשתתפים יתרגלו חומר שנלמד בהרצאה שתקדם לו כולל פתרון שאלות שילקחו בעיקר מתחום המחקר הכמותי בתקשורת. חלק ניכר מהתרגילים יוקדש ללמידה ושימוש בתוכנת העיבודים הסטטיסטיים SPSS. פרטים מלאים והנחיות ימסרו בקבוצות התרגול.
ג. דרישות הקורס:
1. השתתפות פעילה בשיעורים ובתרגילים.
2. קריאת פרטי החובה לקראת כל שיעור.
3. הגשת 3 סוגים של תרגילים בתוכנת SPSS כדלקמן:
הגשת מטלות בכל מפגש-תרגיל,
הגשת עבודת-ביניים באמצע קורס אשר יש להגיש עד תום הקורס,
הגשת עבודה מסכמת אשר יש להגיש לא מאוחר משבועיים לאחר תום
הקורס.
4. מבחן מסכם
סטודנטים שלא יגישו את התרגילים במועדים שנקבעו ללא סיבה מוצדקת, לא יורשו לגשת למבחן המסכם.
ד. הרכב הציון הסופי:
נוכחות: 5%
הגשת מטלות בכל מפגש-תרגול – 10%
הגשת עבודת-ביניים באמצע קורס אשר יש להגיש עד תום הקורס – 15%
הגשת עבודה מסכמת אשר יש להגיש לא מאוחר משבועיים לאחר תום הקורס – 20%
מבחן מסכם – 50%
ה. ספרי לימוד מרכזיים:
כלליים
בייט-מרום, ר. (1993). מבוא לסטטיסטיקה. תל אביב: עם עובד.
אייזנבך, ר. (2001). סטטיסטיקה ללא סטטיסטיקאים. ירושלים: אקדמון.
Salkind, N. J. (2011). Statistics for people who (think they) hate statistics. Thousand Oaks, CA: Sage.
Moore, D. S. (2007). The basic practice of statistics. (4th ed.). New York, NY: W.H. Freeman
סטטיסטיקה במחקרי תקשורת
Reinard, J. (2006). Communication research statistics. Thousand Oaks, CA: Sage.
Allen, M. R., & Titsworth, B. S. (2009). Quantitative research in communication. Thousand Oaks, CA: Sage.
ספרי עזר לתוכנת SPSS
Morgan, G. A., Leech, N. L., Gloeckner, G. W., & Barrett, K. C. (2011).
SPSS for introductory and intermediate statistics: IBM SPSS for introductory statistics: Use and interpretation. (4th ed). New York: Taylor & Francis.
Reinard, J. (2006). Communication research statistics. Thousand Oaks, CA: Sage, Appedix B, pp. 502-522.
נושאים ורשימת קריאה
הרשימה כוללת קריאת חובה שמסומנת ב*, פריטים כלליים נוספים בעברית ובאנגלית ומחקרי תקשורת להדגמה.
1. מהי סטטיסטיקה: הגדרה ומיון של משתנים
*בייט-מרום, ר. (2001). מבוא לסטטיסטיקה לתלמידי מדעי החברה (יחידה 1, עמ' 40-1).
תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה.
בייט-מרום, ר. (2001). שיטות מחקר במדעי החברה (יחידות 1-3, עמ' 175-167(. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה.
Reinard, J. (2006). Communication research statistics. Thousand Oaks,
CA: Sage, Part I, Ch. 1, 2, pp. 1-42.
2. סטטיסטיקה תיאורית: שכיחויות, משמעויות וגרפים
*Salkind, N. J. (2011). Statistics for people who (think they) hate statistics.
Thousand Oaks, CA: Sage, pp. 51-75.
למיש, ד. (2011). "הבנים על הבנות": מיפוי מגדר ומשפחה של תוכניות טלוויזיה לילדים בישראל.
מסגרות מדיה, 6, 88-61.
Tilt, B., & Xiao, Q. (2010). Media coverage of environmental pollution in the People’s Republic of China: responsibility, cover-up and state control. Media, Culture & Society, 32(2), 225–245.
Helsper, E. J. (2010). Gendered internet use across generations and life stages. Communication Research, 37(3), 352-374.
3. סטטיסטיקה תיאורית: מדדי מרכז
* איזנבך, ר. (2001). סטטיסטיקה ללא סטטיסטיקאים. ירושלים: אקדמון, עמ' 76-47.
Salkind, N. J. (2011). Statistics for people who (think they) hate statistics.
Thousand Oaks, CA: Sage, pp. 19-36.
Reinard, J. (2006). Communication research statistics. Thousand Oaks, CA: Sage, Ch. 3, pp. 45-60.
4. סטטיסטיקה תיאורית: מדדי פיזור
* איזנבך, ר. (2001). סטטיסטיקה ללא סטטיסטיקאים. ירושלים: אקדמון, עמ' 115-83.
Salkind, N. J. (2011). Statistics for people who (think they) hate statistics. Thousand Oaks, CA: Sage, pp. 37-50.
Reinard, J. (2006). Communication research statistics. Thousand Oaks, CA: Sage, Ch. 4, pp. 61-86.
Tsfati, Y., Markowitz-Elfassi, D., & Waismel-Manor, I. (2010). Exploring the association between Israeli legislators’ physical attractiveness and their television news coverage. The International Journal of Press/Politics, 15, 175-192.
5. ציוני תקן
* בייט-מרום, ר. (1993). מבוא לסטטיסטיקה. תל אביב: עם עובד, עמ' 91-69.
בייט-מרום, ר. (2001). מבוא לסטטיסטיקה לתלמידי מדעי החברה (יחידה 4, עמ' 250-209). תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה.
Jr, Y. K., & Eckler, P. (2010). International journalists’ expectations from the US media coverage of Hurricane Katrina. Journalism, 11(3), 277-292.
6. התפלגות נורמלית: תיאור, הכרת הטבלה, חישוב שטחים והסתברויות
* בייט-מרום, ר. (1993). מבוא לסטטיסטיקה. תל אביב: עם עובד, עמ' 182-150.
Moore, D. S. (2007). The basic practice of statistics (4th ed.). New York, NY: W.H. Freeman. Ch. 3, The Normal Distributions, pp. 64-89.
D'Urso, S. C., & Rains, S. A. (2008). Examining the scope of channel expansion: A test of channel expansion theory with new and traditional communication media. Management Communication Quarterly, 21(4), 486-507.
7. התפלגות דגימה ומשפט הגבול המרכזי
* בייט-מרום, ר. (1993). מבוא לסטטיסטיקה. תל אביב: עם עובד, עמ' 200-185.
Moore, D. S. (2007). The basic practice of statistics (4th ed.). New York, NY: W.H. Freeman. Ch. 11, Sampling Distributions, pp. 271-301.
Duque, R. B., & Ynalvez, M. A. H. (2010). Internet practice and sociability in South Louisiana. New Media & Society, 11(4), 487-50.
8. סטטיסטיקה היסקית (בדיקת השערות)
* בייט-מרום, ר. (1993). מבוא לסטטיסטיקה. תל אביב: עם עובד, עמ' 212-201.
Salkind, N. J. (2011). Statistics for people who (think they) hate statistics.
Thousand Oaks, CA: Sage, pp. 127-140.
Moore, D. S., McCabe, G. P., & Craig, B. A. (2009). Introduction to the practice of statistics (6th Ed.). NY: W. H. Freeman. Ch. 6: Introduction to Inference (pp. 353-416).
Reinard, J. (2006). Communication research statistics. Thousand Oaks, CA: Sage, Ch. 7, pp. 145-178.
9. סטטיסטיקה היסקית – מבחן Z
* בייט-מרום, ר. (1993). מבוא לסטטיסטיקה. תל אביב: עם עובד, עמ' 239-263.
Salkind, N. J. (2011). Statistics for people who (think they) hate statistics.
Thousand Oaks, CA: Sage, pp. 141-160.
כהן-אלמגור, ר. ורהט, ע. (2007). טיפול בתלונות בארגוני תקשורת: ראייה השוואתית. מסגרות מדיה, 1, 94-61.
10. סטטיסטיקה היסקית: מדדי קשר/מתאם – מבחנים עבור משתנים כמותיים תלויים ובלתי תלויים (T-Test, One Way ANOVA)
* בייט-מרום, ר. (1993). מבוא לסטטיסטיקה. תל אביב: עם עובד, עמ' 320-274.
Allen, M. R., & Titsworth, B. S. (2009). Quantitative research in communication. Thousand Oaks, CA: Sage. Ch. 3, pp. 35-50 (T-Test), Ch. 4, pp. 51-70 (One-Way-ANOVA).
Salkind, N. J. (2011). Statistics for people who (think they) hate statistics. Thousand Oaks, CA: Sage, pp. 189-220 (T-Test)
Reinard, J. (2006). Communication research statistics. Thousand Oaks, CA: Sage,
Ch. 8, pp. 179-212.
ירחי, מ. וצרפתי, י. (2009). הסיקור התקשורתי של אירועי טרור בעיתונות הישראלית הכתובה: מרכז מול פריפריה. מגמות, מ"ו (1-2), 61-38.
Dunlop, S. M., Wakefield, M., & Kashima, Y. (2010). Pathways to persuasion: Cognitive and experiential responses to health-promoting mass media messages. Communication Research, 37, 133-164.
11. סטטיסטיקה היסקית: מדדי קשר/מתאם
מבחנים עבור משתנים איכותיים - צילווחים (Crosstabs), Chi-Square.
* בייט-מרום, ר. (1993). מבוא לסטטיסטיקה. תל אביב: עם עובד, עמ' 309-297.
Allen, M. R., & Titsworth, B. S. (2009). Quantitative research in communication. Thousand Oaks, CA: Sage, Ch. 8, pp. 125-138.
Moore, D. S., McCabe, G. P., & Craig, B. A. (2009). Introduction to the practice of statistics (6th Ed.). NY: W. H. Freeman. Ch. 9: Analysis of Two-Way Tables (pp. 525-558)
קיזל, א. ופוירשטיין, מ. (2011). בצל המרכז: התקשורת המקומית בפריפריה וסיקור החדשות. קשר, 41, 87-78.
גנאיים, א., רפאלי, ש. ועזאיזה, פ. (2009). פער דיגיטלי: השימוש באינטרנט בחברה הערבית בישראל. מגמות, מ"ו (1-2), 196-164.
12. קורלציות: מתאם ספירמן ומתאם פירסון
*Salkind, N. J. (2011). Statistics for people who (think they) hate statistics. Thousand Oaks, CA: Sage, pp. 253-266.
Moore, D. S. (2007). The basic practice of statistics (4th Ed.). New York, NY: W.H. Freeman. Ch. 4, pp. 90-114.
Allen, M. R., & Titsworth, B. S. (2009). Quantitative research in communication. Thousand Oaks, CA: Sage. Ch. 8, pp. 139-154.
Reinard, J. (2006). Communication research statistics. Thousand Oaks, CA: Sage,
Ch.5, pp. 87-116.
Hellsten, I., Dawson, J., & Leydesdorff, L. (2010). Implicit media frames: Automated analysis of public debate on artificial sweeteners. Public Understanding of Science, 19(5), 590-608.
13. רגרסיה ליניארית
* דרום, א. (1997). רגרסיה ליניארית. הוצאת אוניברסיטת בר-אילן, רמת-גן.
Salkind, N. J. (2011). Statistics for people who (think they) hate statistics. Thousand Oaks, CA: Sage, pp. 267-284.
Moore, D. S. (2007). The basic practice of statistics (4th ed.). New York, NY: W.H. Freeman. Ch. 5, pp. 115-148.
Garrett, R. K. (2009). Politically motivated reinforcement seeking: Reframing the selective exposure debate. Journal of communication, 59, 676-699.
14. רגרסיה מרובה
*בייט-מרום, ר. (1990). שיטות מחקר במדעי החברה. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה. יחידה 9 - ניתוח רגרסיה, עמ' 62-44.
Allen, M. R., & Titsworth, B. S. (2009). Quantitative research in communication. Thousand Oaks, CA: Sage, Ch. 10, pp. 155-174.
Reinard, J. (2006). Communication research statistics. Thousand Oaks, CA: Sage,
Ch. 13, 14, pp. 345-402.
Brundidge, J. (2010). Encountering “difference” in the contemporary public sphere: The contribution of the internet to the heterogeneity of political discussion networks. Journal of communication, 60, 680-700.
Kleinnijenhuis, J., van Hoof, A. M. J., & Oegema, D. (2006). Negative news and the sleeper effect of distrust. The Harvard International Journal of Press/Politics, 11(2), 86-104.