הרדיו בישראל

 

 

                                                              ביה"ס לתקשורת

                                          הרדיו בישראל – סיפור של חברה        63-220-01

שם המרצה: ד"ר עליזה לביא

סוג הקורס: בחירה                   תואר: ראשון

שנת לימודים: תשע"ג            סמסטר: א                        היקף שעות: 2 ש"ס (1 ש"ש) 

אתר הקורס באינטרנט: HL2.biu.ac.il

שעות קבלת קהל: 

מיקום קבלת קהל: משרדי בית הספר לתקשורת, חדר 12

טלפון: 5317058 - 03

דוא"ל:   Aliza.lavie@gmail.com

אתר מרצה: www.AlizaLavie.com

 

 

א. תאור הקורס ומטרותיו   

 

מטרת הקורס היא לערוך הכרות עם הרדיו ובאמצעותו עם החברה בישראל. הרדיו הוא אמצעי תקשורת ההמונים הנפוץ ביותר, המלווה אותנו דרך קבע בחיים המודרניים: בבית, במקום העבודה ובמכונית. הוא שם, מעיר אותנו בבוקר, סוקר עבורינו את עתוני היום בעודנו מצחצחים שיניים ושותים את הקפה הראשון, מנעים עבורנו שעות אבודות בפקקי תנועה ארוכים ועוזר ל"ציפורי הלילה" ביננו לעצום עין. תפוצתו, הצלחתו ומיקומו במרחב הציבורי - לרבות תוכניות החדשות והאקטואליה - הזוכות לאחוז האזנה גבוה – מקנות לרדיו בישראל מעמד מיוחד. למרות זאת, אין הרדיו זוכה להתייחסות מחקרית ראויה. הסבר אפשרי אחד לכך הוא, שבעקבות התפתחות הטלוויזיה, בשנות הארבעים של המאה העשרים, נתפס הרדיו - שקדם למסך הקטן בשניים-שלושה עשורים בלבד - כמדיום שאבד עליו הכלח, והיו אף שצפו לו "עתיד עמום ולא-מבטיח". בחקר תקשורת ההמונים מילא הרדיו את "תפקיד הסינדרלה של המחקר" ויש אף המכנים אותו "המדיום הנשכח". בקורס זה נבחן את הרדיו כ"כלי החברתי", נכיר את מבנה הרדיו בישראל, נלמד על תפקידיו, על תכונותיו, על תרומתו לשיח בישראל ונשאל מה יעלה בגורלו של הרדיו במאה ה-21?

 

ב. תוכן הקורס ההרצאות תתמקדנה: בהיסטוריה של הרדיו בישראל ובנקודות ציון מרכזיות בהתפתחותו; במאפיינים מבניים ותוכניים של הרדיו; בחדר החדשות ברדיו, במפת התקשורת הרדיופונית, ברדיו הציבורי, האזורי, הדתי, המקוון, הדיגיטלי והפיראטי; רדיו ומיגדר ובמבט ביקורתי לעתיד. מעקב אקטיבי מתמשך אחר אירועים בתקשורת שעניינם רדיו והשלכותיו לאורך שנת הלימודים, הזמנת מרצים אורחים, קריאת מאמרים ודיון במסגרת הכיתה, צפיה בשני סרטים וניתוחם.

 

ג. שיטות הקורס: הדיון בשיעורים יהיה בהתאם לתוכנית הקורס. כל שיעור יפתח בקטע אקטואליה שעניינו רדיו שיוצג על ידי אחת מהסטודנטים (7 דק) ולאחריו דיון קצר.   

 

ד. חובות הקורס:

דרישות קדם: אין

מטלות:

נוכחות וקריאת מאמרים במהלך שנת הלימודים  - 10%

הצגת תוצר תקשורתי הקשור למדיום הרדיופוני בפני הכתה [7 דק] - 15%

מבחן – חומר פתוח. שאלות על החומר הנלמד, על הביבליוגרפיה שנלמדה בכיתה ועל דוגמאות אקטואליות שנידונו במהלך השנה – 40%

כתיבת סקירה ביקורתית על נושא מתחומי הרדיו  (4 עמודים) - 35%

 

ה. מרכיבי הציון הסופי

נוכחות וקריאת מאמרים - 10%

הצגת תוצר תקשורתי בפני הכתה - 15%

מבחן – חומר פתוח - 40%

סקירה ביקורתית - 35%

 

 

 

 

 

 

ו. תכנית הקורס

 

 

 

מס' השיעור

נושא השיעור

קריאה נדרשת

 הערות

1

  

 

התפתחות הרדיו

  וההקשר היהודי

 

 

 

אשורי, 2011

נוימן, 2001

מקלוהן, 1964

לימור ונווה, 2007

 

2

 תולדות הרדיו בישראל

 אלמוג, 1966

לימור ונווה, 2007, 27-45

לימור, 2011

 

3

 

 

למי שייך המרחב הציבורי?

חברה בישראל

 

דורי וצפתי, 2007

דור, 2012

ליביו ואברהם, 2006

אברהם, 2000, 165-192

 

4

 מהרדיו הביתי

 ועד הרדיו האינטרנטי

  קפלן, 2011

מאייר, כהן, 2009

קפלן, 2011

 

5

רדיו חזק – צפיה בסרט

 

 

6

 

 רגולציה או שוק חופשי

 הרצאת אורחת – עידית צ'רנוביץ' – סמנכלית רדיו, רשות שניה לטלביזיה ולרדיו.

 

אלמגור-כהן, רהט, 2007

לימור ונווה, 2007

   

7

 

מפת הרדיו –

תמורות ושינוי

 

רדיו פירטי

 כספי, 2005

חמו, 2006

 

לימור ונווה, 2007

 

8    

מימיגדר, רדיו

ומומה שביניהם

 

 

 לביא, 2006

לחובסקי, 2012

 

9

  חרדים עושים רדיו

הירושלמי, 1988

מאיר, 2001

יוסף, 2010

לחובסקי, 2012

 

10

מוזיקה ורדיו -

הפלייליסט כמשל

 בניון, 2011

 

 

11

 פרסום ברדיו

הורניק, 1997

 יוסף, 2010

   

12

 תחנה צבאית – ישראל 2013

באלינט, 2001

אבירי, 2003

סופר, 2011

 

13

 רדיו ככלי חינוכי

 ברק שלומי, 2011

לימור ונווה, 2007

 

 

 

 

ביבליוגרפיה

 

אברהם, א. (2000). התקשורת בישראל מרכז ופרפריה. ירושלים: אקדמון. 165-192.

 

אבירי, ש. (2003). "מדברים מהשטח", העין השביעית, 44,

http://www.the7eye.org.il/articles/Pages/article4418.aspx

 

אלמגור-כהן, ר. רהט, ע. (2007). "טיפול בתלונות בארגוני תקשורת: ראייה השוואתית", מסגרות מדיה. ירושלים: מאגנס. 61-94.

 

אלמוג, א. (1996). "תחנת רדיו ארצישראלית למשלוח". קשר, 20, 81-66.

 

אשורי, ת. (2011). מהטלגרף עד המחשב התפתחות של אמצעי התקשורת.

תל אביב: ריסלינג.

http://www.the7eye.org.il/library/Pages/180112_From_the_Telegraph_to_th…

אלמוג, א. (1996). "תחנת רדיו ארצישראלית למשלוח". קשר, 20, 81-66.

 

באלינט, ע. (2001). "רצועת הביטחון: האם לסגור את גל"צ", גיליון 33, העין השביעית: vhttp://www.the7eye.org.il/lexicon/Pages/GALGALAZ.aspx

בניון, ע. (2011). "גלגלצ מצנזרים אותי מסיבות פוליטיות", Mako

 http://www.mako.co.il/video-blogs-amir-benayun/Article-9ae6bdfb0d7a0310…

 

 ברק, ש. (2011). תלמידים משדרים:

http://anibaradio.com/?page_id=79

 

גריליק, מ. (2002). החרדים – "מי אנחנו באמת?" ירושלים: כתר. 13-29, 90-104.

 

דור, י. (2012). "ראיונות פרוקסי":

 

http://www.the7eye.org.il/DailyColumn/Pages/290312_Proxy_interviews.aspx

 

     דורי, פ. וצפתי, י. (2007). לראות זה להאמין? חוסר אמון בתקשורת הזרם המרכזי וצריכת 

    חדשות מערוצים מגזריים וחוץ-לאומיים". בתוך: כספי, ד. (עורך). תקשורת ופוליטיקה

    בישראל. הקיבוץ המאוחד: ירושלים, 162-184.

 

הורניק, י. (1997).  - ניהול השיווק: שיטות, עיונים ואסטרטגיות. תל אביב: האוניברסיטה
הפתוחה
, כרך ב' יחידה 1987, 10.

 

חמו, מ. (2006). "קונפליקטים בשיח, שיח בקונפליקט: וכחנות בשיח תוכניות מלל בישראל", קשר, 34, 151-159.

 

יוסף, ע. (21/11/2010). "כך מוכרים רדיו חרדי לציבור המסורתי":

 http://www.news1.co.il/Archive/001-D-254575-00.html

 

יונה, י. שנהב, י. (2005). רב-תרבותיות מהי? תל אביב: בבל, ידיעות אחרונות.

 

כספי, ד. (2005). סליחה, תקלה! דעיכתה של רשות השידור. צבעונים: מבשרת ירושלים.

 

לביא, ע. (2006). "גברים הם השיח נשים רק מעניקות לו צבע", תרבות דמוקרטית, 10, 297-327.

לחובסקי, א. (2012). "כל האמת על הדרת נשים ברדיו קול ברמה", קולך: http://www.kolech.com/show.asp?id=51305

 

ליביו, א. ואברהם, א. (2006). "מיהו 'מלח הארץ על פי עיתון הארץ?' השפעת המרחק החברתי-אידיאולוגי בין קבוצות חברתיות שונות לבין עיתונאים", ישראל, 10, 177-197.

 

לימור, י. (2011). "מי מפחד מתקשורת"?, בתוך: רחימי, מ. (עורך), תקשורת יעדים ואתגרים (עמ'­133-141). אלקנה: אורות ישראל.

 

לימור, י. נווה, ח. הרדיו הפירטי בישראל. חיפה: פרדס.

 

מקלוהן, מ. (1964). "מדיום חם ומדיום קר". בתוך: כספי ד. (עורך מקראה) (1995). תקשורת המונים: זרמים ואסכולות מחקר. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה.

 

מאייר, א. כהן, י. (2009). דיוקאן עצמי של עיתונאים בישראל: מאפיינים, ערכים ועמדות". מסגרות מדיה, 107-134.

 

סופר, א. (2011). "האנומליה של גלי צה"ל: אזרחים מגנים על תחנה צבאית", עדכן, 53:

 http://www.openu.ac.il/Adcan/adcan53/Pages_16-20.pdf

 

נוימן, ב. (2001). "על מקומה של המלה הכתובה ושל המלה המדוברת בתעמולה הנאצית",

זמנים, 74, 108-94.

 

מקלוהן, מ. (1964). "רדיו - התוף השבטי", להבין את המדיה. תל אביב: בבל, 367-354, (2003). 

 

קפלן, ע. (2011). אולדסקול רדיו אאוט – אינטרנט רדיו אין (בערך). תנועת הנוער.

 

http://tnoathanoar.co.il/2576/%D7%9E%D7%97%D7%A7%D7%A8-%D7%90%D7%95%D7%…/

 

רגב, מ. (2000). "שירו לנו משירי ציון". בתוך: קופ, י. (עורך), פלורליזם בישראל, מכור היתוך ל"מעורב ירושלמי" (עמ' 185-198). ירושלים: המרכז לחקר המדיניות החברתית בישראל, מאור-ולך. 

 

אתרים:

אתר הרשות השנייה לטלביזיה ולרדיו

 http://www.rashut2.org.il/

 

אתר רשות השידור

http://www.iba.org.il/

 

אתר שפ"מ

http://www.shapam.co.il/Index.asp?CategoryID=57

 

רדיו ברסלב, ניו יורק 66

http://www.youtube.com/watch?v=uCylVR6FoIA

 רדיו בעברית בסין

http://news.nana10.co.il/Article/?ArticleID=883636

 

רדיו קול ברמה – הרב אמנון יצחק

http://www.youtube.com/watch?v=V1_LKgyQZdo

 

רדיו הוא מוצר שצריך למכור אותו

http://www.youtube.com/watch?v=G4pmcUU4epw

 

 

 

 ביבליוגרפיה – העשרה [עבודות]  

 

ארנון, ג. (1987). רדיו כמקור לעזרה פסיכולוגית: מוטיבציות האזנה ודימויים העצמי של מאזינים ופונים. עבודת מ.א. תל-אביב: המחלקה לפסיכולוגיה, אוניברסיטת תל-אביב.

 

הוועדה לבחינת מבנה השידור הציבורי בישראל, ומעמדו המשפטי והציבורי ["ועדת צוקרמן"] (1997). דין וחשבון. ירושלים: משרד ראש הממשלה.

 

יונוביץ, ר. (1987). תוכניות יעוץ פסיכולוגי ברדיו ופניה לטיפול אישי - השוואת מוטיבציות וציפיות הפונים. עבודת מ.א. תל-אביב: החוג לפסיכולוגיה, אוניברסיטת תל-אביב.

 

כ"ץ, א.  ואחרים. (2000). תרבות הפנאי בישראל. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה.

 

לביא, ע. (2001). רדיו ומיגדר בישראל. עבודת דוקטור. רמת-גן: המחלקה למדע המדינה (מסלול תקשורת), אוניברסיטת בר-אילן.

 

מן, ר. וצ. גון-גרוס (1991). גלי צה"ל כל הזמן. תל-אביב: משרד הביטחון.

 

עציוני-הלוי, ח. (1993). קשר האליטות והדמוקרטיה בישראל. תל-אביב: ספריית הפועלים.

 

רועה, י. (1992). "מונולוג, דיאלוג ואידיאולוגיה: שידורי קול ישראל בין 1957 ל1987-". פרשנות  וביקורת, 28, 156-149.

 

 

Barlow, W. (1999). Voice Over: The Making of Black Radio. Philadelphia: Temple University Press.

Chantled, P, & S. Harris, (1992). Local Radio Journalism. Oxford : Focal Press.

Crag, S. (2001). “’The Farmer’s Friend’”: Radio Comes to Rural America, 1920-1927”. Journal of Radio Studies, 8, 2, 330-346.

Engelman, R. (1996). Public Radio and Television in America. Thousand Oaks, CA: Sage.

Hilmes, M. (1997). Radio Voices. Minnesota: University of Minnesota Press.

Horstmann, R. (1991). Writing for Radio. London: Black. (2nd edition).

Kohut, A. & K. Parker, (1997). “Talk Radio and Gender Politics”, In: Norris, P. (ed.), Women Media and Politics (pp. 221-234). New York: Oxford University Press.

Mitchell, C. (2000). Women & Radio. London: Routledge.

Pease, E. & E. E. Dennis, (1993). Radio, The Forgotten Medium. New York: Transaction Publishers.Sloan, D. & J. D. Startt, (1999). The Media in America. AL: Vision Press, Chapter 18