תקשורת ושינוי חברתי

 

 

ביה"ס לתקשורת

 

 

63-214-01  תקשורת ושינוי חברתי

 

מרצה: ד"ר ירון כץ

 

סוג הקורס: קורס בחירה לתואר ראשון           שנה: ב'-ג'

שנת לימודים: תשע"ג           סמסטר: ב'    היקף שעות: (2  ש"ס)  1 ש"ש

 

שעות קבלה: בתיאום מראש

בנין 109 חדר 14

טלפון: 03-5317176

דוא"ל: yaron@ykatz.com

 

 

          מטרות

 

תפקיד התקשורת בחברה הוא נושא שמעסיק באופן קבוע חוקרים וקובעי מדיניות. נושא זה הוא מרכזי בכל מדינה ומשפיע על מערכת היחסים שבתוך החברה ועל המערכת הפוליטית – מאחר שהכוח של הציבור מתעצם ומהפכות חברתיות מתפתחות בזכות הטכנולוגיה. בשנים האחרונות חלו בעולם ובישראל שינויים חברתיים ופוליטיים רבים שהתבטאו במחאות חברתיות עממיות ובשימוש נרחב באמצעי תקשורת שונים בכדי לקדם מהפכות אלה. ההשפעות של השימוש בתקשורת מתקדמת באו לידי ביטוי גם בבחירות האחרונות בארה"ב. במהלך הקורס ננתח את השפעת הטכנולוגיה על שינויים פוליטיים וחברתיים ונדון בתפקיד של אמצעי התקשורת החדשים (תקשורת רב ערוצית, אתרי אינטרנט, בלוגים ורשתות חברתיות, יו-טיוב, טוויטר ותקשורת סלולארית). לסיכום הקורס, נבחן את השפעת התקשורת על שינויים חברתיים בישראל ובעולם, בהקשר של המחאה החברתית, ונתמודד עם השאלה: האם התהליכים החברתיים שמתרחשים בישראל כיום הם חלק מתהליך גלובלי או התפתחות בעלת מאפיינים מקומיים יחודיים?

 

חובות

 

1. הופעה סדירה לשיעורים והשתתפות פעילה בדיונים.

 

2. עבודה – 20%

 

כל סטודנט יבחר מקרה בוחן שונה ממדינה כלשהי בחו"ל וישיב על השאלה:

 

האם התהליכים החברתיים שמתרחשים בישראל בשנים האחרונות, שבאים לידי ביטוי במחאה החברתית ובשימוש אמצעי תקשורת שונים בכדי לקדם שינויים חברתיים, הם חלק מתהליך גלובלי או התפתחות בעלת מאפיינים מקומיים ייחודיים?

אורך העבודה – בין 5 ל-10 עמודים מודפסים. את העבודה יש להגיש עד שלושה שבועות לפני סוף הסמסטר. עבודות נבחרות יוצגו בכיתה ויזכו לבונוס בציון.

 

 

3. מבחן מסכם 80%

 

מבחן סיום הסמסטר יכלול חמש שאלות, מהן יש לענות על שלוש שאלות. השאלות יתייחסו לחומר הקורס כמכלול, כולל חומר ההרצאות וקטעי הקריאה ומידע משלים ממקורות נוספים, כגון נושאים אקטואליים, דיווחים בתקשורת ומידע מהאינטרנט. כל שאלה תקיף מספר נושאים. התשובות יכללו חובת ניתוח, בהתאם לחומר הקורס ואירועים אקטואליים הקשורים להשפעת התקשורת ושימוש בתקשורת לקידום נושאים חברתיים ופוליטיים. השאלות יעסקו בהשפעת התקשורת בעולם, בישראל, ובהשוואה בין המציאות בעולם ובישראל. 

 

תכנית הקורס

 

חלק א: השפעת הטכנולוגיה על החברה והפוליטיקה

 

העיתונות המסורתית בעידן האינטרנט

התפתחות הרדיו הדיגיטלי והתקשורת הרב ערוצית

טכנולוגיות של המאה ה-21 – אינטרנט, סלולר ורשתות חברתיות

 

חלק ב: תקשורת, טכנולוגיה וביטחון - מלחמות של המאה ה-21

 

מלחמת המפרץ הראשונה – מסע יחסי הציבור הטוב בהיסטוריה

מלחמת המפרץ השנייה – המלחמה הפסיכולוגית הטובה בהיסטוריה

ההתנתקות, מלחמת לבנון השנייה ומבצע עופרת יצוקה

 

חלק ג: השפעת התקשורת בבחירות

 

השפעת התקשורת בבחירות בישראל

השפעת התקשורת בבחירות בארה"ב

השימוש בתקשורת מתקדמת בבחירות

 

חלק ד: המעבר מחברת ההמונים לחברת המידע

 

תהליכי חברות (סוציאליזציה) והמעבר לחברת המידע

תרבות תקשורת גלובלית

טכנולוגיות חדשות ושינויים חברתיים ופוליטיים

 

חלק ה: סיכום הקורס

 

דיון והצגת עבודות הסטודנטים בהקשר להשפעת התקשורת על שינויים חברתיים בישראל בהתייחסות למחאה החברתית: האם השינויים שמתרחשים בישראל הם חלק מתהליך גלובלי או התפתחות בעלת מאפיינים מקומיים ייחודיים?

 

 

תכנית הקורס ורשימת קריאה

 

חלק א: השפעת הטכנולוגיה על החברה והפוליטיקה

 

Nossek, Hillel (2009). O-n the future of journalism as a professional practice and the case of journalism in Israel, in: Journalism; 10 (3), pp. 358-361

 

ויצטום, דוד,(2010). תקשורת ללא עיתונאות? מסגרות מדיה, כתב עת ישראלי לתקשורת, גיליון מספר 5, האגודה הישראלית לתקשורת והרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו

 

Lester, Libby and Hutchins, Brett (2009). Power games: environmental protest, news media and the internet, Media, Culture & Society 31 (4), pp. 579-595

 

פרסום בר קיימא מגיע לישראל: הקמפיין הבא שלכם יישטף בגשם, כלכליסט, 26.4.2011, http://www.calcalist.co.il/marketing/articles/0,7340,L-3515715,00.html

 

 

חלק ב: טכנולוגיה וביטחון - מלחמות של המאה ה-21

 

בן ארי, יוסי (2007). מלחמת לבנון השנייה בראי הפרשנות של התקשורת הכתובה בישראל: ניתוח אקורד הסיום – מהלך המתקפה היבשתית הכוללת – 11-13 אוגוסט 2006. אוניברסיטת תל אביב, בית ספר רוטשילד קיסריה לתקשורת

 

Shields, Peter (2005). When the ‘information revolution’ and the US security state collide: Money laundering and the proliferation of surveillance, New Media & Society 7 (4), pp. 483-512

 

Katz, Yaron (2006). The Impact of the Global Media on Israel's Intelligence Services, International Journal of Intelligence and CounterIntelligence (19), pp. 316-334

 

חלק ג: השפעת התקשורת בבחירות

 

גלילי-צוקר אורית (2008). פוליטיקה תקשורתית בת זמננו (חלק א): אזרחות מקוונת בעידן של מדיה on-line, הוצאת רמות שליד אוניברסיטת תל אביב: רמת אביב. פרק 3.

 

לב-און, אזי (2010). שימושי אינטרנט בקמפיינים פוליטיים בישראל: הזווית המוניציפאלית, מסגרות מדיה, כתב עת ישראלי לתקשורת, גיליון מספר 5, האגודה הישראלית לתקשורת והרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו

 

לשם, ברוך (2009). חוזרים לכיכר העיר (האלקטרונית) – השפעות האינטרנט על המערכת הפוליטית בישראל בעקבות הבחירות לנשיאות בארה"ב ב-2008, קשר מס' 38, עמודים 34-41

 

בן חורין, יצחק, בתוך ynet, 6.2.2011, 100 שנה להולדת רייגן: האיש שניצח הקומוניזם, נמצא ב: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4024276,00.html

 

     McGirt, E. (2008, March 19). The Brand Called Obama. Available at: 

http://www.fastcompany.com/node/754505/print

 

 

חלק ד: המעבר מחברת ההמונים לחברת המידע

 

פסיג, דוד (2010). 2048, הוצאת ידיעות אחרונות, פרק 7 - מגמות טכנולוגיות של המאה ה-21, עמ' 95-126

 

Sparks, Collin (2005). The problem of globalization, Global Media and Communication 1 (1), pp. 20-23

 

Brockington, Dan (2008). Powerful environmentalisms: conservation, celebrity and capitalism, Media Culture & Society, vol. 30 (4), pp. 551-568

 

Katz. Yaron (2007). The Other Media – Alternative Communications in Israel, in: International Journal of Cultural Studies, vol.10 (3), pp. 383-400