ניהול משברים בתקשורת
בס"ד
בית הספר לתקשורת
ניהול משברים בתקשורת 63-406-01
שם המרצה: ד"ר כלילה מגן
סוג הקורס: סמינריון לתואר ראשון
שנה"ל: תשע"ג סמסטר: שנתי היקף שעות: 2 ש"ש
שעות לימודים: יום ג', 10:00-12:00
שעות קבלה: יום ג', 8:00-10:00, בתיאום מראש עם המרצה
משרד: בנין 109 לאוטרמן, חדר 11, ביה"ס לתקשורת
דוא"ל: clilamagen@gmail.com
טל': 03-531-7059
מטרות הקורס
שדה המחקר של ניהול משברים זוכה לעדנה בעשור האחרון. נדמה כי בהדרגה חלחלה ההכרה כי חרף ההיבט הבלתי צפוי של המשבר, ניתן להיערך אליו ואף למזער את נזקיו. בהיות הנושא בין תחומי הוא מציע נקודות מבט שונות על אירועים שליליים לא צפויים, או צפויים במידה מוגבלת בחברות ובארגונים מסחריים, במדינות ואף ברמת הפרט, כאשר הדבר נוגע לאישי ציבור. כיצד ניתן לצפות משבר וכיצד יש להיערך אליו ? מהי תוכנית לעת משבר ? מה מקומו של איש יחסי הציבור בהיררכיה הארגונית ומה מידת האוטונומיה שלו ? כיצד זה משפיע על התפתחות המשבר ?
כל הסוגיות הללו, לצד סוגיות נוספות, זוכות להתייחסות נרחבת ויסודית בלימודי יחסי ציבור (PR) בעשורים האחרונים, בייחוד לאור אסונות ומשברים שפקדו את העולם. נקודת המוצא היא כי משברים קרו ויקרו וכי התמודדות נכונה איתם יכולה לסייע רבות לארגונים במזעור הנזקים, בשיקום התדמית ובחזרת הארגון לשגרה. הקורס יעניק מבט פנורמי ונרחב על תחום זה. נעסוק בהגדרות השונות למושג משבר ובגישות מגוונות לתופעה ונדון באלמנטים רבים הרלוונטיים לנושא, תוך הצעות אופרטיביות לשכלול התנהלות גורמים שונים המבקשים להיערך למשברים אפשריים בארגונים, בחברות עיסקיות, במדינות.
דרישות הקורס
1. הופעה סדירה לשיעורים והשתתפות פעילה בדיונים.
2. קריאת ספרות חובה לקראת השיעור.
3. הצגת מחקר הסטודנטים (רפרט)
שישה שיעורים בסמסטר ב' יוקדשו להצגת נושא ומערך המחקר של העבודות הסמנריוניות. כל הרצאה תהיה 15-20 דק'. הנחיות מדויקות לגבי מטלה זו יוגשו בכתב ובשיעור האחרון של סמסטר א'.
4. בחינה
בסוף סמסטר א' תתקיים בחינה שתקיף את חומרי הקריאה והנלמד בשיעורים.
5. עבודה סמינריונית
נושא: בחירת הנושא ושיטות המחקר טעונים אישור המרצה. לא יאושרו שתי עבודות על אותו נושא, לפיכך כל הקודם זוכה. בסמסטר א' יוקדש אחד השיעורים להדרכה מפורטת על העבודה הסמנריונית.
היקף העבודה: 20-25 עמודים, 6000 עד 7500 מילים, כולל ביביליוגרפיה ולמעט נספחים.
מחקר, כתיבה וכללי ציטוט: העבודה תבוצע על-פי הכללים המקובלים של מחקר בתקשורת ובמדעי החברה וכללי הכתיבה המדעית ((APA.
מועד אחרון להגשה: לפי התקנות יש לכתוב ולהגיש את העבודה לכל המאוחר עד תחילת שנת הלימודים תשע"ד. מומלץ ורצוי מאד להשלים ולהגיש את העבודה עד תום שנת הלימודים- יוני 2013. את העבודה יש להדפיס בשני עותקים, אחד יוגש למרצה והשני ישמר בידי הסטודנט.
חישוב הציון
1. רפרט (10%)
2. בחינה - סוף סמסטר א' (20%)
3. עבודה סמינריונית (70%)
הערות טכניות
· תקשורת רציפה בין המרצה לסטודנטים תתנהל דרך הדואר האלקטרוני. על-כן מוטלת על כל סטודנט החובה לדאוג להעביר למרצה בשיעור הראשון כתובת דוא"ל מעודכנת ולעקוב אחר הדואר המגיע אליה.
· פריטי קריאה רבים נמצאים בכתבי עת אלקטרוניים, בהם ניתן להוריד מאמרים שלמים בקבצי pdf / .html
תוכנית הקורס
1. פתיחה והקדמה לקורס
חלק א': מבוא - הגדרות ומושגים מרכזיים
2. ניהול משברים בתקשורת כתחום מתפתח
חלק ב' : המשבר בחלל הציבורי
3. הסיקור התקשורתי
4. הציבור
5. נזקים מיידיים ונזקים ארוכי טווח
חלק ג': טיפולוגיות וסוגי משברים
6.מיונים תיאורטים
7.הזירה הגלובלית
8.חברות וארגונים
9.משבר של איש אחד
חלק ד': תקופת המשבר
10. תיאוריות נבחרות
11. בין התיאוריה לעולם המעשה
חלק ה': התקופה הטרום-משברית
12. הכנות ליום סגריר ופעולות מנע
13. הערכת סיכונים
14. תוכנית עבודה - מטה קסם או כוסות רוח ?
חלק ו': פוסט-משבר
15. אחרי הסערה- דעיכה או צמיחה ?
16. שיקום תדמית
חלק ז': ניהול משברים בעידן המידע
17. אתגרים
18.הזדמנויות
חלק ח': סיכום
19. הצגת מעגל המשבר השלם - סיכום הקורס
תוכנית הקורס ורשימה ביבליוגרפית
שיעור 1
שיעור פתיחה והקדמה, תיאור כללי של הנושאים שידונו וחובות הקורס.
חלק א': מבוא - הגדרות ומושגים מרכזיים
שיעור 2 - ניהול משברים בתקשורת כתחום מתפתח
רוזן, א. 2000. ניהול משברים. בתוך: א. רוזן (עורכת), דיבור עם הציבור. תל-אביב: פקר, 159-
148.
Mehta, A. & Xavier, R. 2012. Tracking the defining moments of crisis process
and practice, Public Relations Review, 38, 3, 376-382.
קריאה נוספת
Fearn-Banks, K. 2007. Crisis Communications: A Casebook Approach. NJ, Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 1-9.
Coombs, W. T. 2002. Deep and surface threats: Conceptual and practical
implications for “crisis” vs. “problem”. Public Relations Review, 24, 4, 339-
345.
Seeger, M. W., Sellnow, T.L. & Ulmer, R.R. 2003. Communication &
Organizational Crisis. Westport, CT: Praeger, 3-12.
חלק ב' : המשבר בחלל הציבורי
שיעור 3 - הסיקור התקשורתי
Elmasry, M. H. & Chaudhri, V. (2010). A textual analysis of news coverage of the
Virginia tech shootings, in: W.T. Coombs & S.J. Holladay (eds.), The
handbook of crisis communication. West Sussex, UK: Wiley-Blackwell, 141-
158.
קריאה נוספת
Choi, Y. & Ying-Hsuan, L. 2008. A content analysis of the newspaper coverage
of the three major hurricanes in 2005. Public Relations Review,34, 3, 294-
296.
Zelizer, B. & Allan, S. 2002. Introduction: When trauma shapes the news. In: B.
Zeliizer & S. Allan (Eds.), Journalism after September 11. London: Routledge,
1-15.
שיעור 4 - הציבור
Vasquez, G. M. & Taylor, M. 2001. Research perspectives on “the public”. In:
R. L. Heath (Ed.), Handbook of Public Relations, Thousand Oaks, CA: Sage,
487-500.
קריאה נוספת
Glass, T.A. & Schoch-Spana. 2002. Boiterrorism and the people: How to
vaccinate a city against panic. Confronting Biological Weapons, 34, 217-223.
Avraham, E. & Ketter, E. 2008. Media Strategies for Marketing Places in Crisis.
Oxford: Elsevier, 105-111.
שיעור 5- נזקים מיידיים ונזקים ארוכי טווח
Fearn-Banks, K. 2007. Crisis Communications: A Casebook Approach. NJ,
Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 168-200.
קריאה נוספת
Courtright, J.L. & Slaughter, G.Z. 2007. Remembering disaster: Since the media
do, so must public relations. Public Relations Review, 33, 3,313-318.
Avraham, E. & Ketter, E. 2008. Media Strategies for Marketing Places in Crisis.
Oxford: Elsevier, 101-105.
חלק ד': טיפולוגיות וסוגי משברים
שיעור 6 – מיונים תיאורטים
Burnett, J. J. 1998. A strategic approach to managing crises, Public Relations
Review, 24, 4, 475-488.
Millar, D.P. 2004. Exposing the errors: An examination of the nature of
organizational crises. In: D.P. Millar & R. L.Heath (Eds.), Responding to crisis:
A rhetorical approach to crisis communication. Mahwah, NJ: Lawrence
Erlbaum Associates, 19-31.
קריאה נוספת
DeVries, D.S. & Fitzpatrick, K. R. 2006. Defining the characteristics of a lingering
crisis: Lessons from the national zoo. Public Relations Review, 32, 2,160-167.
Avraham, E. & Ketter, E. 2008. Media Strategies for Marketing Places in Crisis.
Oxford: Elsevier, 80-81.
שיעור 7 – הזירה הגלובלית
Taylor, M. 2000. Cultural variance as a challenge to global public relations: A
case study of the Coca-Cola scare in Europe. Public Relations Review, 26, 3,
277-293.
Gonzalez- Herrero, A. & Pratt, C. B. 1998. Marketing crises in tourism:
Communication strategies in the United States and Spain. Public Relations
Review, 24, 1, 83-97.
קריאה נוספת
Chen, N. 2009.Institutionalizing public relations: A case study of Chinese
government crisis communication on the 2008 Sichuan earthquake, Public
Relations Review, 35,3,187-198
Pfahl, M.E. & Bates, B.R. 2008. This is not a race, this is a farce: Formula One
and Indianapolis motor speedway tire crisis. Public Relations Review, 34,2,
135-144.
Gallagher, A.H., Fontenot, M. & Boyle, K. 2007. Communicating during times of
crises: An analysis of news releases from the federal government before,
during and after hurricanes Katrina & Rita. Public Relations Review, 33,2,
217-219.
שיעור 8- חברות וארגונים
Coombs, W.T. 2004. West Pharmaceutical’s explosion: Structuring crisis
discourse knowledge. Public Relations Review, 30, 4 ,467-473.
קריאה נוספת
Huang, Y.H. 2008. Trust and relational commitment in corporate crises: The
effects of crisis communicative strategy and form of crisis response. Journal
of Public Relation Research, 20,3, 297-327.
Kersten, A. 2005. Crisis as usual: Organizational dysfunction and public relations. Public Relations Review, 31,4, 544-549.
שיעור 9- משבר של איש אחד- שרלטנים, מפורסמים ואנשי ציבור
Brazeal, L. M. 2008. The image repair strategies of Terrell Owens. Public
Relations Review, 34, 2, 145-150.
קריאה נוספת
Fearn-Banks, K. 2007. Crisis Communications: A Casebook Approach. NJ,
Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 230-251.
Seitel. F.P. 2004. The Practice of Public Relations. Upper Saddle River, NJ:
Pearson Education, 503-504.
Kauffman, J. 2008. When sorry is not enough: Archbishop Cardinal Bernard
Law’s image restoration strategies in the statement on sexual abuse of minors
by clergy. Public Relations Review, 34, 3, 258–262.
חלק ה': תקופת המשבר
שיעור 10 - תיאוריות נבחרות
Seeger, M.W. 2002. Chaos and crisis: Propositions for a general theory of crisis
communication, Public Relations Review, 28, 4, 329-337.
Stacks, D. W. 2004. Crisis management: Towards a multidimensional model of
public relations, In: D.P. Millar & R. L.Heath (Eds.), Responding to crisis: A
rhetorical approach to crisis communication. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum
Associates, 37-50.
קריאה נוספת
Murphy, P. 1996. Chaos theory as a model for managing issues and crises.
Public Relations Review, 22, 2, 95-113.
Olaniran, B.A. & Williams, D.E. 2001. Anticipatory model of crisis management :
A vigilant response to technological crises. In: R. L. Heath (Ed.), Handbook of
Public Relations, Thousand Oaks, CA: Sage, 487-500.
Mitroff, I.I. & Anagnos, G. 2000. Managing crisis before they happen: what every
executive and manager needs to know about crisis management. New-York,
NY: Amacom, 11-26.
שיעור 11 - בין התיאוריה לעולם המעשה
Choi, J. 2012. A content analysis of BP's press releases dealing with crisis,
Public Relations Review, 38,3, 422-429.
Mishra, K. E. 2006. Help or hype: Symbolic or behavior communication during
hurricane Katrina. Public Relations Review, 32,4,358-366.
קריאה נוספת
Elliott, G. & Charlebois, S. 2007. How Mosaic- Esterhazy applied a crisis
communication strategy when it suddenly had the world’s attention. Public
Relations Review, 33, 3, 319-325.
Heath, R.L. 2004. Telling a story: A narrative approach to communication during
crisis. In: D.P. Millar & R. L.Heath (Eds.), Responding to crisis: A rhetorical
approach to crisis communication. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum
Associates, 167-188.
Fearn-Banks, K. 2001. Crisis communication: A review of some best practices.
In: R. L. Heath (Ed.),Handbook of Public Relations, Thousand Oaks, CA:
Sage, 479-500.
חלק ו': התקופה הטרום-משברית
שיעור 12 - הכנות ליום סגריר ופעולות מנע
Cloudman, R. & Hallahan, K. 2006. Crisis communications preparedness among
U.S. organizations: Activities and assessments by public relations
practitioners. Public Relations Review, 32,4, 367-376.
קריאה נוספת
Seitel. F.P. 2004. The Practice of Public Relations. Upper Saddle River, NJ:
Pearson Education, 491-494.
Coombs, W.T. 2007. Ongoing crisis communication: Planning, managing and
responding. Los Angeles: Sage, 39-57.
שיעור 13- הערכת סיכונים
Coombs, W. T. & Holladay, J. S. 2012. The paracrisis: The challenges created by
publicly managing crisis prevention, Public Relations Review,38, 3, 408- 415.
Jaques, T. 2007. Issue management and crisis management : An integrated,
non-linear, relational construct. Public Relations Review, 33,2, 147-157
קריאה נוספת
Palenchar, M. J. & Heath, R.L. 2007. Strategic risk communication: Adding value
to society . Public Relations Review, 33, 2, 120-129.
Capriotti, P. 2007. Chemical risk communication through the internet in Spain.
Public Relations Review, 33,3, 326-329.
Palenchar, M.J. & Heath, R.L. 2002. Another part of the risk communication
processes and message content. Journal of Public Relation Research, 14,
2,127-158.
שיעור 14- תוכנית עבודה- מטה קסם או כוסות רוח ?
Lee, J., Woeste, J. H. & Heath, R.L. 2007. Getting ready for crises: Strategic
excellence. Public Relations Review, 33, 3, 334-336.
קריאה נוספת
Wrigley, B. J., Salmon, C.T. & Park, H.S. 2003. Crisis management planning and
the threat of bioterrorism. Public Relations Review, 29 ,3, 281- 290.
Marra, F.J. 1998. Crisis Communication Plans: Poor Predictors of Excellent
Crisis Public Relations, Public Relations Review, 24, 4, 461-474.
חלק ז': פוסט-משבר
שיעור 15 - אחרי הסערה – דעיכה או צמיחה ?
Ulmer, R.R., Seeger, M.W. & Sellnow, T.L. 2007. Post-crisis communication and
renewal: Expanding the parameters of post-crisis discourse. Public Relations
Review, 33,2,130-134.
קריאה נוספת
Heath, R. L. 2004. After the dance is over: Post-crisis response In: D.P. Millar &
R. L.Heath (Eds.), Responding to crisis: A rhetorical approach to crisis
communication. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 247-251.
Sellnow, T. L. & Ulmer, R.R. 2004. Ambiguity as an inherent factor in
organizational crisis communication. In: D.P. Millar & R. L.Heath (Eds.),
Responding to crisis: A rhetorical approach to crisis communication. Mahwah,
NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 251-263.
שיעור 16 - שיקום תדמית
Benoit, W. L. 1997. Image repair discourse and crisis communication. Public
Relations Review, 23, 2, 130-134.
Baker, G. F. 2001. Race and reputation: Restoring Image beyond the crisis. In:
R. L. Heath (Ed.), Handbook of Public Relations, Thousand Oaks, CA: Sage,
479-500.
קריאה נוספת
Coombs, T. & Schmidt, L. 2000. An empirical analysis of image restoration:
Texaco’s racism crisis. Journal of Public Relations Research, 12,2, 163-178
King, G. 2006. Image restoration: An examination of the response strategies
used by Brown and Williamson after allegations of wrong doing. Public
Relations Review, 32, 2,131-136.
Zhang, J. & Benoit, W.L. 2004. Message strategies of Saudia Arabia’s image
restoration campaign after 9/11. Public Relations Review, 34, 2, 116-123.
חלק ח': ניהול משברים בעידן המידע
שיעור 17- אתגרים
Allan, S. 2006. Online News. Berkshire: Open University Press. 53-72, 73-98,
143-168.
קריאה נוספת
Williams B.A. & Delli-Carpini, M.X. 2004. Monica and Bill all the time and
everywhere. The collapse of gatekeeping and agenda setting in the new
media environment, American Behavioral Scientist, 47 ,9 ,1208-1230.
Gilboa, E. 2003. Television news and US foreign policy: Constraints of real-time
coverage, Harvard International Journal of Press/Politics, 8, 97-113.
שיעור 18- הזדמנויות
Taylor, M. & Perry, D.C. 2005. Diffusion of traditional and new media tactics in
crisis communication. Public Relations Review, 23, 1, 11-30.
Avidar, R. 2009. Social media, societal culture and Israeli public relations practice, Public Relations Review, 35, 4, 437–439.
קריאה נוספת
Steyn, P., Salehi-Sangari, E., Pitt, L., Parent, M. & Berthon, P. 2010. The social
media release as a public relations tool: Intentions to use among B2B
bloggers, 36, 1, 87-89.
Greer, C.F. & Moreland, K.D. 2007. How Fortune 500 companies used the Web
for philanthropic and crisis communication following Hurricane Katrina. Public
Relations Review, 33,2, 214-216.
Springston, J.K. 2001. Public relations and new media technology: The impact of
the internet. In: R. L. Heath (Ed.) Handbook of public relations. CA, Thousand
Oaks: Sage, 603-614.
שיעור 19 – סיכום הקורס: מעגל המשבר השלם
שיעורים 25-20 – הצגת מחקר הסטודנטים (רפרט)