"העם החליט – קפה עלית": התפתחות תעשיית הפרסומת בישראל
בית הספר לתקשורת
שם הקורס: "העם החליט – קפה עלית": התפתחות תעשיית הפרסומת בישראל
63-219-01 (71-789-01)
סוג הקורס: קורס בחירה (תואר ראשון) שנה: ב'-ג'
שנת לימודים: תשע"ג סמסטר: ב' היקף שעות: 2 ש"ס (1 ש"ש)
מרצה: דר' אסנת רוט-כהן
מטרות הקורס
עולם הפרסומת בישראל של שנות האלפיים הוא עולם סוחף ודינמי, עולם בו אמצעי התקשורת עמוסים במסרים פרסומיים מגוונים. יחד עם זאת, רק מעט נחקר אודות הגורמים והנסיבות שהשפיעו ומשפיעים על התפתחות תעשיית הפרסומת ועל דפוסי פעולתה.
בקורס תוצג השפעתם של תהליכים ושל גורמים תקשורתיים, כלכליים, חברתיים, טכנולוגיים וגלובליים על התפתחות תעשיית הפרסומת בישראל, מראשית ימי העיתונות העברית בארץ-ישראל ועד ימינו.
הקורס נועד להקנות ידע על תולדות הפרסומת בעולם, על ההיסטוריה והתפתחות תעשיית הפרסומת בישראל. במסגרת הקורס יערך מיפוי של תעשיית הפרסומת בישראל תוך בחינת תהליכים, ברמת המקרו וברמת המיקרו, שהשפיעו ומשפיעים על התפתחותה של תעשיית פרסומת ועל עיצובה.
חובות הקורס:
א. חובת נוכחות והשתתפות בשיעורים.
ב. מבחן מסכם – בסוף הקורס יערך מבחן שיכלול את ההרצאות ואת המקורות ברשימת הקריאה. מטרתו לבחון בקיאות בחומר, הבנה, יכולת אנליטית ויישום הנלמד.
ג. עבודה יישומית – במסגרתה יידרשו הסטודנטים לבחור מודעות פרסומת היסטוריות מתקופות שונות בעיתונות העברית ולנתח את השפעת התהליכים והגורמים השונים על מודעות הפרסומת. ניתוח המודעות ייעשה תוך יישום המושגים הנלמדים.
העבודה תעשה בזוגות. יש להגיש את העבודה לפי כללי הכתיבה האקדמית המקובלים.
מבנה הציון:
נוכחות והשתתפות 10%
עבודה יישומית 30%
מבחן מסכם 60%
תוכן הקורס ורשימת קריאה
שיעורים 2-1 : מהו הפרסום? מהי הפרסומת?
היבטים מבנים של תעשיית הפרסום והפרסומת, הצגת השותפים בתהליך התקשורת השיווקית ובתהליך תכנון הפרסום.
לקריאה:
O'guinn, T.C., Allen, C.T.,& Semenik, R.J. (2006). Advertising and integrated brand promotion. Mason, OH: Thomson South Western. pp. 44-72.
Schudson, M. (1993). Advertising- The uneasy persuasion: Its dubious impact on American society. London: Routledge. pp. 14-43.
שיעורים 4-3 : העוגן התיאורטי של עולם הפרסום
עולם הפרסום ותחומי הידע התיאורטי הרלבנטיים: תקשורת המונים, כלכלה, החברה בישראל, טכנולוגיה וגלובליזציה.
לקריאה:
Lasswell, H.D. (1948). The structure and function of communication in society. In L. Bryson (Ed.). The communication of ideas (pp. 37-51). New York: Harper and Row.
דרור, י. (2006). הפוליטיקה של הטכנולוגיה. תל אביב: מפה.
וימן, ג. (1984). הפרסומת כראי החברה. סקירה חודשית, 1, 48-41.
מאקיי, י. (2005). הגלובליזציה של התרבות. בתוך: ד. הלר (עורך). עולם בתהליך גלובליזציה? תרבות, כלכלה, פוליטיקה. מבוא לחשיבה חברתית (עמ' 106-61). רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. כרך ד'.
פירסט, ע. ואברהם, א. (2004). 'לבי במערב ואנוכי בסוף מזרח': הדימוי האמריקני בראי הפרסומת הישראלית. בתוך: ת. ליבס ומ. טלמון (עורכות). תקשורת כתרבות (עמ' 461-433). תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה. כרך א'.
פרס, י. ובן-רפאל, א. (2006). קירבה ומריבה – שסעים בחברה הישראלית. תל-אביב: ספרית אופקים-הוצאת עם עובד, מכללת ספיר.
רם, א. (2005). הגלובליזציה של ישראל: מק'וורלד בתל אביב, ג'יהאד בירושלים. תל אביב: רסלינג.
שיעורים 6-5: ההיסטוריה של הפרסומת בעולם
מתי לראשונה החל הפרסום? ואיך התפתחה תעשיית הפרסום בעולם? בשיעורים אלו נבחן את התהליכים והמהפכות השונות שהניעו את תעשיית הפרסום במדינות שונות בעולם.
לקריאה:
Sivulka, J. (1998). Soap, sex and cigarettes: A cultural history of American advertising. Belmont, CA: Wadsworth. Pp. 298-313.
Torres-Baomgarten, G. (2011). Multinational advertising agencies in Latin America: From historical development to present practices .In E.C. Alozie (Ed.). Advertising in developing and emerging countries. (pp. 233-252). Surrey, England: Gower.
Tungate, M. (2007). Ad land. Philadelphia, PA: Kogan Page. pp. 9-22, 163-184.
אוגילבי, ד. (1998). הפרסום על פי אוגילבי. תל אביב: אורבך וכתר. עמ' 205-189.
שיעורים 11-7: תקופות היסוד בהתפתחות תעשיית הפרסומת בישראל
מיפוי נקודות הציון בהיסטוריה של ישראל (לפני הקמת המדינה ולאחריה) שהיתה להן השלכה על התפתחות תעשיית הפרסומת המקומית ועל עיצובה. סקירת התקופות השונות תחל בימי הישוב היהודי בארץ-ישראל (1863) ותלווה אותנו עד לעידן הדיגיטלי בימינו (2012).
לקריאה:
הלמן, ע. (2007). אור וים הקיפוה: תרבות תל אביבית בתקופת המנדט. חיפה: אוניברסיטת חיפה.
זאבי, ע. (2010). 'אבדן הפשטות': הרטוריקה של הפרסומת בעיתונות היומית הישראלית בעשור הראשון ובעשור הנוכחי – עיון השוואתי. מסגרות מדיה, 5, 112-83.
ירדני, ג. (1965). דיליז'אנס לשנים ראשונות. ירושלים: המכון להוצאה לאור.
ירדני, ג. (1969). העיתונות העברית בארץ ישראל בשנים 1904-1863. תל אביב: אוניברסיטת תל-אביב והקבוץ המאוחד. פרק 1: "הלבנון" ו"חבצלת".
למיש, ד. (2004). לטוס כחול לבן: גילויי פטריוטיות בפרסומת הישראלית. בתוך: א. בן-עמוס וד. בר-טל (עורכים). פטריוטיזם: אוהבים אותך מולדת (עמ' 337-317). תל אביב: דיונון.
עירון, ע. (2009). פרסומות בחוצות תל-אביב. קשר, 39, 159-153.
Hetsroni, A. (2011). Advertising in Israel: From traditional dilettantism to professional westernism. In E.C. Alozie, (Ed.). Advertising in developing and emerging countries (pp.69-77). Surrey, England: Gower.
Spurgeon, C. (2008). Advertising and new media. New York: Routledge. pp. 24-45.
Powell, H., Hardy, J., Hawkin, S. & Macrury, I. (2009). The advertising handbook. New York: Routledge. Pp. 209-217.
שיעור 12: הפריפריה והאליטה בפרסום או האם מסעודה משדרות עברה לשדרות רוטשילד?
קווים לדמותם של העוסקים בפרסום, מניעים ושאיפות. האם יחסי הון ושלטון ניכרים גם בפעילות הפרסומית והאם הפרסומאים הם בגדר אליטה ישראלית?
ביין-לובוביץ, ע. (2010). לקחתי הביתה יותר כסף משהייתי לוקח לו הייתי מוכר לפובליסיס. גלובס, פירמה, 129, 35-28.
פוגל, ד. (1990). אמא שלי הייתה אומרת ששום דבר לא יצא ממני אז החלטתי להיות פרסומאי. תל אביב: פוגל לוין.
שיעור 13: סיכום והכנה לקראת הבחינה.