שיטות מחקר איכותניות

 


 

ביה"ס לתקשורת

 

שיטות מחקר איכותניות 

שם המרצה: ד"ר כלילה מגן

סוג הקורס: קורס חובה, תואר ראשון שנה: ב'

שנת לימודים:  תשע"ג       סמסטר: א'           היקף שעות:  2 ש"ס, 1 ש"ש

 

א. מטרות הקורס:

הקורס דן ביסודות המחקר האיכותני במדעי החברה, ובתחום התקשורת בפרט. במהלך הקורס יתוודעו הסטודנטים להנחות היסוד של המחקר האיכותני, ולאופן בו הן מעצבות שיטות מחקר ובכללן בחירת נושא מחקר והגדרתו, בחירת שיטה או שיטות מחקר, איסוף מידע, ניתוח ופרשנות של ממצאים, תקפות ומהימנות אתיקה וכתיבה. במהלך הקורס הסטודנטים יתרגלו מספר טכניקות של מחקר איכותני, בעיקר בכאלה שרווחות במחקרי תקשורת לרבות ראיונות, מחקר סיפר (נרטיב), ניתוח תוכן, סרטים ותמונות, מחקר אתנוגרפי וחקר מקרה.

 

ג. שיטה: הקורס מבוסס על הרצאות, קריאת חומר לקראתן, דיונים ותרגילים. 

 

ב. דרישות הקורס:

1.      קריאת מאמרים ע"פ הנושאים שיידונו בכיתה.

2.      נוכחות והשתתפות פעילה בשיעורים.

3.      תרגיל ראיון.

4.      תרגיל הצעת מחקר.

5.      מבחן סיום.

 

תרגיל ראיון

סטודנטים יבחרו נושא למחקר בתקשורת, יגדירו מרואין או מרואינים הולמים ויכינו שאלון והסברים על מטרות הראיון, ניסוח השאלות ודרכי הביצוע. היקף 500 מילים. התרגיל יוגש בשיעור 8.

 

תרגיל הצעת מחקר    

סטודנטים יבחרו נושא למחקר בתקשורת ויכינו מתווה להצעת מחקר שתציג שימוש בשיטות מחקר איכותניות, כולל תשתית תיאורטית, מערך מחקר ושיטות שנלמדו בקורס. היקף 1,500 מילים. התרגיל יוגש בשיעור האחרון של הקורס.

 

סטודנטים שלא יגישו את 2 התרגילים במועדים שנקבעו ללא סיבה מוצדקת, לא יורשו לגשת למבחן הגמר.

 

ג. מרכיבי הציון הסופי:

תרגיל ראיון               10%

תרגיל  הצעה             30%

בחינה                      60%

 

 

 

ספרים מרכזיים

 

Lindlof, T.R. & Taylor, B. (2010). Qualitative Communication Research Methods. (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage

 

באואר, מ. וגסקל, ג'. (עורכים). (2010). מחקר איכותני – שיטות לניתוח טקסט תמונה וצליל. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה.

 

שקדי, א. (2004). מילים המנסות לגעת: מחקר איכותני - תיאוריה ויישום. תל-אביב: רמות.

 

צבר-בן יהושע, נ. (2001).  (עורכת). מסורות וזרמים במחקר האיכותי. אור יהודה: דביר.

 

 

תוכנית הקורס ורשימת קריאה

 

הרשימה כוללת קריאת חובה שמסומנת ב*, פריטים כלליים נוספים בעברית ובאנגלית ומחקרי תקשורת להדגמה

 

1. מבוא: רקע והתפתחות היסטורית

 

*Lindlof, T.R. & Taylor, B. (2010). Qualitative Communication Research Methods. (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage, ch. 1.

 

שקדי, א.(2003). מילים המנסות לגעת: מחקר איכותני – תיאוריה ויישום. תל-אביב: רמות, 17-36.

 

צבר-בן יהושע, נ. (2001). מבוא: ההיסטוריה של המחקר האיכותי, השפעות וזרמים. בתוך נ. צבר-בן יהושע (עורכת). מסורות וזרמים במחקר האיכותי. אור יהודה: דביר, 13-28.

 

 

2. מערך מחקר איכותני
 

*Lindlof, T.R. & Taylor, B. (2010). Qualitative Communication Research Methods. (3rd ed). Thousand Oaks, CA: Sage, ch. 3.

 

שקדי, א. (2003). מילים המנסות לגעת: מחקר איכותני – תיאוריה ויישום. תל-אביב: רמות, 37-54.

 

מאיירס, א. (2000). זיכרון צילומי: עיצוב העבר הישראלי במוספי יום העצמאות. פנים, 112-124.

 


3. איסוף נתונים
 

*באואר, מ. וגסקל, ג'. (עורכים). (2010). מחקר איכותני – שיטות לניתוח טקסט תמונה וצליל. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה, פרק 2  (עקרון מנחה לאיסוף נתונים איכותניים).

 

שקדי, א. (2004). מילים המנסות לגעת: מחקר איכותני - תיאוריה ויישום. תל-אביב: רמות, פרק 3, ע"מ 68-55.

Richards, L. (2009). Handling Qualitative Data: A Practical Guide. (2nd ed.). London: Sage.

 

 

4. מחקר אתנוגרפי

 

*Lindlof, T.R. & Taylor, B. (2010). Qualitative Communication Research Methods. (3rd ed). Thousand Oaks, CA: Sage, ch. 5.

 

שקדי, א. (2004). מילים המנסות לגעת: מחקר איכותני - תיאוריה ויישום. תל-אביב: רמות, פרק 4, 80-88.


וייסמן, כ. (2009). השידור הציבורי פוגש את ההסתדרות המקוונת: תפקידם והשפעתם של בלוגים פוליטיים בישראל. מגמות, 46 (1-2), 253-222.

 

קלקא, א. ופרח ר. (2002). יום שישי, את יודעת: לוח שידורים על סמך מחקר אתנוגרפי. אותות, 266, 6-8, 42.

 

Singer, J. (2009).  Ethnography. Journalism and Mass Communication Quarterly 86, 191-198.
 

 

5-6. ראיונות

 

*באואר, מ. וגסקל, ג'. (עורכים). (2010). מחקר איכותני – שיטות לניתוח טקסט תמונה וצליל. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה, פרק 3 (ראיונות אישיים וקבוצתיים), פרק 4 (הראיון הנרטיבי), פרק 5 (הראיון האפיזודי).

 

*Lindlof, T.R. & Taylor, B. (2010). Qualitative Communication Research Methods. (3rd ed). Thousand Oaks, CA: Sage, ch. 6.

 

Tracy, K., &  Robles, B. (2010).Challenges of interviewers' institutional positioning: taking account of interview content and the interaction. Communication Methods and Measures, 4, 177 – 200.

 

שקדי, א. (2004). מילים המנסות לגעת: מחקר איכותני - תיאוריה ויישום. תל-אביב: רמות, פרק 4, עמ' 80-69.

 

פלג, ע. ובוגוש, ר. (2010). "הפרקליט כדובר": השינוי ביחסם של עורכי הדין העוסקים בפלילים לתקשורת הישראלית. המשפט, 15(1), 158-111.

 

 

7. מחקר סיפר (נרטיב)

*תובל-משיח, ר. וספקטור-מרזל, ג. (2010). מבוא כללי – מחקר נרטיבי: הגדרות והקשרים בתוך תובל-משיח, ר. וספקטור-מרזל, ג. (עורכות), מחקר נרטיבי: תאוריה, יצירה ופרשנות. (עמ' 7-22). ירושלים: מאגנס.

 

קסן, ל. וקרומר-נבו, מ. (עורכות). (2010). ניתוח נתונים במחקר איכותני. ירושלים ובאר שבע: הוצאת מוסד ביאליק ואוניב' בן גוריון, שער שני. 

 

ליבליך, ע., שחר, א., קרומר-נבו, מ., לביא-אג'אי, מ. (עורכים). (2009). סוגיות במחקר הנרטיבי: תבחיני איכות ואתיקה – סיכום קבוצות עניין. באר שבע: העמותה לחקר האדם הרב-מימדי, איגוד החוקרים האיכותניים, המרכז הישראלי למחקר איכותני של האדם והחברה, אוניברסיטת בן גוריון.

 

צבר בן-יהושע, נ. ודרגיש, ר. (2001). מחקר סיפר. בתוך צבר בן-יהושע, נ. (עורכת). מסורות וזרמים במחקר האיכותי (עמ' 167-194). אור יהודה: דביר.

 

 

 

 

8-9. סרטים ותמונות

*Thompson, A. (2009). The genocide video. Media, War & Conflict, 2, 245-262.

 

*באואר, מ. וגסקל, ג'. (עורכים). (2010). מחקר איכותני – שיטות לניתוח טקסט תמונה וצליל. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה, פרק 6 (וידיאו, סרטים ותצלומים כמסמכי מחקר) פרק 13 (ניתוח סמיוטי של תמונות דום) , פרק 14 (ניתוח תמונות בתנועה).

 

גרבלסקי-ליכטמן, צ., בלום-קולקה, ש. ושמיר, י. (2009). הצלחה וכישלון בשיח עימותים טלוויזיוניים: ניתוח שני מקרי מבחן. מגמות, מ"ו, 1-2, 37-7.

 

חזקני, ש. (2007). הסרטים האסורים: ניתוח היסטורי של סרטי תעמולה אנטישמיים בתקופת הרייך השלישי והשפעתם על הציבור הגרמני. ילקוט מורשת, 84, 198-167.

 

Novak, D. (2010). Democratizing qualitative research: Photovoice and the study of human communication. Communication Methods and Measures, 4, 291–310.

 

 

10. חקר מקרה (Case study)

 

*ברק-ברנדס, ס. ו-גפן-קושילביץ, ש. (2010). איפה רוז!? בחינת סיקור רציחתה של רוז פיזם בעיתונות הישראלית כמקרה בוחן לייצוגי אלימות נגד ילדים. מסגרות מדיה, 5, 57-81.

 

למיש, ד. (2000). שיח ה"ספייס גירלס" (SPICE GIRLS): חקר מקרה בהתפתחות זהות מגדרית. פתו"ח: כתב-עת בנושאי פוליטיקה תקשורת וחברה, 4, 44-21.

 

גור, א. (2010). התקשורת ותהליך אוסלו. נוה מונסון: אופיר, ביכורים.

 

Yin, R. (2009). Case Study Research: Design and Methods. London: Sage. 

 


11. ניתוח תוכן

*באואר, מ. וגסקל, ג'. (עורכים). (2010). מחקר איכותני – שיטות לניתוח טקסט תמונה וצליל.  רמת אביב: האוניברסיטה הפתוחה, פרק 8 (ניתוח תוכן קלסי).

 

שקדי, א. (2004). מילים המנסות לגעת: מחקר איכותני - תיאוריה ויישום. תל-אביב: רמות, פרקים 7-6, עמ' 153-111.

 

כתר, ע. (2010). אסטרטגיות תקשורת לשיווק תיירות באינטרנט במדינות אפריקה. אופקים בגיאוגרפיה, 75, 72-58.

 

אופיר, ע. (2001). עבודת ההווה: מסות על תרבות ישראלית בזמן הזה. תל-אביב: הקיבוץ המאוחד, עמ' 116-85.

 

 

12. ניתוח נתונים

 

*Lindlof, T.R. & Taylor, B. (2010). Qualitative Communication Research Methods. (3rd ed). Thousand Oaks, CA: Sage, chs. 7-8.

 

גבתון, ד. (2001). תיאוריה מעוגנת בשדה: משמעות תהליך ניתוח הנתונים ובניית התיאוריה במחקר איכותי. בתוך נ. צבר-בן יהושע (עורכת), מסורות וזרמים במחקר האיכותי (עמ' 195--227). תל אביב: דביר.

 

קסן, ל. וקרומר-נבו, מ. (עורכות). (2010). ניתוח נתונים במחקר איכותני. ירושלים ובאר שבע: הוצאת מוסד ביאליק ואוניב' בן גוריון.

 

 

13. תקפות ומהימנות
 

*שקדי, א. (2004). מילים המנסות לגעת: מחקר איכותני - תיאוריה ויישום. תל-אביב: רמות, פרק 13, עמ' 241-227.


באואר, מ. וגסקל, ג'. (עורכים). (2010). מחקר איכותני – שיטות לניתוח טקסט תמונה וצליל. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה, פרק 18 (שגגה בפרשנות של נתונים הסטוריים וחברתיים) פרק 19 (לקראת מתן דו"ח לציבור: מעבר לדגימה, למהימנות ולתקפות).

 

Berg, B. L. (2009). Qualitative Research Methods for the Social Science. Boston: Ally & Bacon, 48-52.

 


14. אתיקה וכתיבה במחקר איכותני

 

*Lindlof, T.R. & Taylor, B. (2010). Qualitative Communication Research Methods. (3rd ed). Thousand Oaks, CA: Sage, ch.9.

 

 דושניק, ל. וצבר בן יהושע, נ. (2001). אתיקה של המחקר האיכותי. בתוך  צבר בן-יהושע, נ. (עורכת). מסורות וזרמים במחקר האיכותי (עמ' 343-368 ). אור יהודה: דביר.

    
אלפקט, ב. (2001). כתיבה במחקר איכותי. בתוך צבר בן-יהושע, נ. (עורכת). מסורות וזרמים במחקר האיכותי (עמ' 369-404). אור יהודה: דביר.

 

שלסקי, ש. ואלפרט, ב. (2007). דרכים בכתיבת המחקר האיכותי: מפירוק המציאות להבנייתה כטקסט. תל-אביב: מכון מופ"ת, פרק 3.
 

 

 

מקורת נוספים
 

כתבי עת

Qualitative Research

Qualitative Inquiry

 http://qrj.sagepub.com

 

The Qualitative Report

http://www.nova.edu/ssss/QR/calls.html

 

International Journal of Qualitative Methods

http://ejournals.library.ualberta.ca/index.php/IJQM/index

 

Quality and Quantity

http://www.springerlink.com/content/v97v30tpv5766720

 

 

מרכזי מחקר

המרכז הישראלי למחקר איכותני של האדם והחברה, אוניברסיטת בן-גוריון.

http://cmsprod.bgu.ac.il/Centers/icqm