תפילה, תקשורת ומיגדר

 

                                                             

ביה"ס לתקשורת

תפילה, תקשורת ומיגדר

71-663-01

ד"ר עליזה לביא

 

שם המרצה: ד"ר עליזה לביא

סוג הקורס: הרצאה                   תואר: שני

שנת לימודים: תשע"ג            סמסטר:  ב                     היקף שעות: 2 ש"ס

אתר הקורס באינטרנט: hl2.biu.ac.il

 

שעות קבלת קהל:

מיקום קבלת קהל: משרדי בית הספר לתקשורת, בניין 109, חדר 12

טלפון: 5317058 - 03

דוא"ל:  Laviea@mail.biu.ac.il

אתר מרצה: www.AlizaLavie.com

 

1.    מטרות הקורס:

תפילה, תקשורת ומיגדר

עיתונות יהודית, תפילה כתקשורת, ליטורגיקה דתית ומדיה אלטרנטיבית.

התפישה הנוצרית של התפילה כתקשורת הביאה למחקר מתפתח בתחום של תקשורת ותפילה. חוקרים שונים דנים בשאלות של התפילה כתקשורת, התפילה כגורם משפיע על הפרט ועל הקבוצה, תפקיד התפילה אצל גברים ונשים ועוד. מרבית המחקרים מתמודדים עם קהלים נוצרים ועם תפילות הזרמים השונים בנצרות. ביהדות ההגדרה לתפילה רחבה מאד. יש הרואים בה את עבודת הבורא ויש הרואים בה כלי עבודה לאדם עצמו. התקשורת עם האל נעשית גם בעזרת טקסטים ליטורגיים קנוניים המשותפים לציבור וגם בעזרת תפילות אישיות וטקסטים שנוצרו על ידי האדם הפרטי.

במסגרת הקורס נתוודע לטקסטים הקנוניים ונעמיק בטקסטים שיצרו נשים יהודיות לאורך ההיסטוריה במרחבי הפזורה היהודית, ולכאלו שנכתבו עבורן. נשים חברו תפילות, שירים וטקסים בתקופות שונות ובמקומות מגוונים. יש שכתבו עברית ויש שיצרו בשפת המרחב היהודי בו חיו – אידיש, לדינו, ערבית-יהודית, גרמנית ועוד. עד המאה ה-19 עיקר היצירה הנשית התמקדה בליטורגיקה. מהמאה ה-19 ואילך נכנסות נשים לתחומי יצירה חילוניים (עיתונות ,ספרות ועוד) ומתמקמות בקרב קהילת הכותבים והעורכים הגברית. הקורס יעסוק בניתוח טקסטים שונים שנכתבו לאורך הדורות, ביניהם תפילות, תחינות, פיוטים, קטעי עיתונות, יומנים, מכתבים ועוד. 

הטקסטים ינותחו בעזרת תיאוריות פמיניסטיות ובאמצעות כלי חקר המיגדר. במסגרת זו נבחן מה מלמדים התוצרים? האם יש אחרות בין כתיבה גברית לכתיבה נשית? מה בין התפילה שקובעה בסידור לזו האישית שהעברה על פה מאם לבת. ואם אכן קיימת אחרות, כיצד היא באה לביטוי? האם קיים הבדל בין-דורי? האם כתיבה נשית נכתבה עבור נשים בלבד? האם הכתיבה לנשים על ידי נשים וגברים שונה מזו של כתיבה לציבור כולו? 

לימוד הטקסטים והכרות מעמיקה עם הנשים-היוצרות משקפים גם סיפור חיים יהודי שכמעט ולא סופר. 

 

2.    תוכן הקורס:

הכרות עם טקסטים המספרים את סיפור התמודדותן של נשים יהודיות עם מצוקות חייהן לצד השתפכות ליבן בשמחותיהן במשך מאות שנים. בטקסטים משתקפים הרגלי חיים, אמונות, נורמות וערכים. זוהי למעשה חלופה אלטרנטיבית של נשים יוצרות, חלופה שיש בה הכוח לעורר עשיית המשך. התפילות הן סוג של אלטרנטיבה שנוצרה אל מול השיח הגברי, אל מול שפת התפילה הבלתי מוכרת [העברית] ואל מול ההדרה מהעשייה הציבורית ומהפרקטיקה הקהילתית. עשייה שכזו במרחב נשי-יהודי פעיל ורוחש, יש בה להמחיש יותר מכל את כלי-העבודה של ארגז הכלים הנשי-יהודי. רבות מאוד מתפילות הנשים נכתבו ונאמרו בשפות שדיברו המחברות, משום שהעברית של התפילות בסידור הקנוני הייתה חסומה בפני הנשים, שלא זכו להשכלה תורנית וללימוד לשון הקודש. עם המעבר לישראל דחקה העברית את השפות היהודיות הרבות, הנוסח האחיד דחה רבות מתפילות הנשים הישנות, והסידורים האחידים החליפו את הסידורים הייחודיים שנפוצו בעבר בין נשים. אבל לא רק זאת. לימוד הטקסטים והכרות מעמיקה עם הנשים-היוצרות משקפים גם סיפור חיים יהודי שכמעט ולא סופר. באמצעות התפילות, הטקסטים והנשים היוצרות אנו נחשפים לעולם שכמעט ונעלם מעינינו, לסיפור שלא תואר בכלי ההיסטוריה והתיעוד המקובלים. אנו מגלים מרחב נשי-יהודי נושם ותוסס.

 

ג. שיטות הקורס:

השיעורים הראשונים יוקדשו לרקע כללי, להכרות עם מושגי יסוד ועם הרשימה הביבליוגרפית. בהמשך, ילמדו השיעורים בהתאם לתוכנית הקורס. בחירת נושא לעבודה ואישור עד חופשת חנוכה. הגשת תקציר העבודה ביום הראשון שלאחר חופשת חנוכה. הגשת עבודה עד ליום הראשון של שנת הלימודים תשע"ג.

 

ד. חובות הקורס:

דרישות קדם: אין

מטלות:

    השתתפות בשיעורים - חובה

קריאת מאמרים במהלך שנת הלימודים.

הגשת עבודה – העבודה תתמקד באחד הטקסטים או באחת הדמויות שהוזכרו בקורס ובתיאום עם המרצה. ראו נספח 1.

 

מרכיבי הציון הסופי

חישוב ציון:

1. השתתפות פעילה וקריאה של הפריטים הביבליוגרפים – 20%

2. מבחן – 20%

3. עבודה – 60%:

הצעת עבודה – 15

הגשת עבודה – 45%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ה. תכנית הקורס:

 

מס' השיעור

נושא השיעור

קריאה נדרשת

 הערות

1

 זהות מיגדרית, תקשורת כתפילה ומקומן של נשים

אליאור, 2001.

לביא, 2009

חובב, 2009, 95- 99

שפרבר, 2003

http://www.kolech.com/show.asp?id=29675

 

 

2

"טוב לך כי לא תדעי שפת אבותייך".

מיגדר כמחסום דתי, תקשורתי ותרבותי.

איטליה כמקרה שאינו מעיד על הכלל.   

 כהן ופיינר, 2006, 9- 17

חובב, 2009, 15- 30.

 

פריימן,1997

 

3

 מיגדר, שפה, אלטרנטיבה

מה בין תפילת נשים לתפילת גברים

לביא, 2005

חובב, 2009, 328- 384.

מאק, 2006

 

4

נשים בתנ"ך

אשכנזי, 1979

הדני, 2006

 

5

 

תפילת חנה

ישראלי, ע ועברון ד. http://toravoda.org.il/node/116

לוין, תשס"ו

   

6

נשים במזרח

 

פרחה בת רבי אברהם

בסקין, תש"ס

סרד, 2001

חסין, 2005

שיטרית, תש"ם

 

7-8    

פאני נוידא

 לביא, 2005

  Fanny Neuda |   

http://jwa.org/encyclopedia/article/neuda-fanny

    http://www.dinahberland.com/HOD-fannyneuda.shtml

 

http://www.alizalavie.com/hebrew/jwpyoursevel.html

 

 

9

 אנוסות, אסתר המלכה ולדינו

לוין-מלמד, תשנ"ה

שוורץ, 2005

דונה גרציה

http://www.donagracia.com/DonaGracia/DonaHouse/beekvotdona.htm

שגב, 2010

http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?itemNo=1188501

 

10

 תפילות נשים –בנות-זמננו - כוחה של שוליות

לביא, 2005

רוטלינגר-ריינר,  2007.

 

 

11

טקסטים של נשים- מחוויה אישית לביטוי ציבורי ותקשורתי

פישר,ל.ת

http://www.oranim.ac.il/sites/heb/SiteCollectionImages/documents/hamidrasha/nashim/nashim-kotvot/fisher-nashim-besinai.pdf

   

12

גליקל האמל

טורניאנסקי,תשנ"ד; תשס"ו

ספר ראשון ניתן לקרא:

http://www.fresh.co.il/dcforum/History/1021.html

 

13

שרה רבקה רחל לאה הורוויץ

רבקה בת מאיר טיקטינר

רוסמן (באתר הקורס)

חובב, 2009, 99- 109.

בסקין, 2001

 

 

 

ד. ביבליוגרפיה:

אליאור, ר. (2007). הדיאלוג בין נשים ושעבוד :'כמו סופיה ומרסל וליזי', אופקים חדשים, 38.

http://ofakim.org.il/zope/home/he/1184778585/1186267926

 

בסקין, י. (2001). מבט חדש על האשה היהודייה באשכנז בימי הביניים, בתוך: לוין מלמד, ר. (עורכת), הרימי בכח קולך, תל‑אביב: למשכל, עמ' 84-72.

 

גוברין, נ. (2000). נשים בעתונות העברית – ההתחלות, קשר, 28, 8- 20.

האמל, ג. (א.ת.). זכרונות. זמין ב: http://benyehuda.org/glickel/

הברמן, א"מ (תשכ"ה): "נשים סופרות, מחברות ומדפיסות", מחניים, צח, 76.

הדני, י.  (2006). מתפללת, ספר זכרון לדב רפל. ראו באתר הקורס.

חובב, י. (2009). עלמות אהבוך. ירושלים: כרמל.

     חסין, ז. (2005). לעיצוב דמותה של גיבורת תרבות על פי טקסטים, בתוך כהן, ט. ורגב, ש. (עורכים). אשה במזרח-אשה ממזרח (עמ' 35- 54). רמת גן: אוניברסיטת בר אילן.

 

חריף, ח, (ל.ת).  "האישה הגדולה מפרנקפורט", סגולה, מקור ראשון.

http://www.segulamag.com/he/articles/view-article.asp?article=11

 

טורניאנסקי, ח. (תשס"ו). גליקל זכרונות 1719-1691. ירושלים: מרכז זלמן שזר.

טורניאנסקי, ח. (תשנ"ד). הסיפורים ביצירתה של גליקל האמל ומקורותיהם, מחקרי ירושלים בפולקלור יהודי, טז, 41- 65.

ישראלי, ע ועברון ד. (א.ת.). ניגון של נשים - לומדות תפילה מֵחַנָּה. זמין ב:  http://toravoda.org.il/node/116

כהן, ט. פיינר, ש. (2006). קול עלמה עברייה. תל אביב: הקיבוץ המאוחד.

כהן, ט. רגב, ש. (2005). אשה במזרח-אשה ממזרח. רמת גן: אוניברסיטת בר אילן.

לביא, ע. (2005). תפילת נשים. תל אביב: ידיעות ספרים.

לוין-מלמד, ר. (תשנ"ה). נשים בחברת האנוסים בספרד בשלהי המאה ה-16, בתוך עצמון, י. (עורכת). אשנב לחייהן של נשים בחברות יהודיות (עמ' 209-222). ירושלים: מרכז זלמן שזר.

מורפורגו, ר. (א.ת.). זמין ב: http://benyehuda.org/morpurgo/

מאק, ח. (2006). תפילה ותפילות. ירושלים: ראובן מס.

--- (2011). מעילים לתורה בגזרה איטלקית. הארץ.

http://www.haaretz.co.il/literature/1.1172051

סער, צ. (2009). קולה של אמא קדומה. הארץ.

http://www.mouse.co.il/CM.articles_item,1018,209,33350,.aspx

 

סרד, ס. (תשנ"ה). רוחניות נשים בקונטקסט יהודי, בתוך: עצמון, י. (עורכת). אשנב לחייהן של נשים בחברות יהודיות (עמ' 245- 257). ירושלים: מרכז שזר.

 

סרד, ס. (2001). גברים נעדרים, נשים נהדרות ואלוקים הוא אדיר: סיפורי עלייה של נשים מזרחיות בשכונת נחלאות בירושלים, בתוך: עצמון, י. (עורכת). התשמע קולי? (עמ' 391- 407). תל אביב: הקיבוץ המאוחד. 

 

פישר, א. (ל.ת). היכן היו הנשים במעמד הר סיני, ניגון נשים, המדרשה באורנים. 

 

http://www.oranim.ac.il/sites/heb/SiteCollectionImages/documents/hamidrasha/nashim/nashim-kotvot/fisher-nashim-besinai.pdf

 

פריימן, ס. (1997). נשים יהודיות איטלקיות כיוצרות תשמישי קדושה, מותר, 5, 97- 102.

 

קהת, ח. (2008). קולן של נשים כמפתח לרווחתן. בתוך: שרבט. א. (עורכת). אישה, חוה, אדם (עמ' 69- 94). ירושלים: ראובן מס.

 

רוטלינגר-ריינר, ר. (2007). כי הכל שלך וממך הכול: תפילות לפני מופע, מסכת, ז, 157-165.

רוסמן, מ. (2011). אתגר טרום פמיניסטי למנהיגות הרבנית ולמבנה היהודי דתי-מגדרי בפולין-ליטא במאה השמונה עשרה, ספר היובל לפרופ' שמעון שוורצפוקס. [אתר הקורס].

 

שביט, י. (1996). הרובד התרבותי החסר ומילויו: בין 'תרבות עממית רשמית' ל'תרבות עממית לא רשמית' בתרבות העברית הלאומית בארץ ישראל, בתוך ב. ז. קידר (עורך). התרבות העממית קובץ מחקרים (עמ' 327-345). ירושלים: מרכז זלמן שזר.

 

שגב, ת. (2010). היד הנעלמה של דונה גרציה, הארץ.

http://www.haaretz.co.il/misc/1.1220476

 

שיטרית, י. (תש"ם). פריחא בת יוסף משוררת עברייה במארוקו במאה הי"ח, פעמים, 4, עמ' 8493

שפרבר, ד. (2003). הנשים המפללות לעצמן - תפילת נשים בראי האמנות היהודית:

http://www.kolech.com/show.asp?id=29675

     

 

ספרי לימוד (textbooks) וספרי עזר נוספים לעבודות:

גרוסמן, א. (תשס"א). חסידות ומורדות. ירושלים: מרכז זלמן שזר.

היימן, פ. (1995). האשה היהודיה בסבך הקדמה. ירושלים: מרכז זלמן שזר לתולדות ישראל.

חזן-רוקם ג. (1996). רקמת חיים - היצירה העממית בספרות חז"ל. תל אביב: עם עובד.

יניב, ב. (2009). מעשה רוקם - תשמישי קדושה מטקסטיל בבית הכנסת האשכנזי, הספרדי והאיטלקי. ירושלים: מכון בן צבי.

ראו: מאק, ח. (2011): http://www.haaretz.co.il/hasite/objects/pages/PrintArticle.jhtml?itemNo…

כהן ,ט. רגב, ש. (עורכים) (תשס"ה). אשה במזרח-אשה ממזרח: סיפורה של היהודייה בת המזרח. רמת-גן : הוצאת אוניברסיטת בר אילן.

מאק, ח. (2001). מבוא לתפילות ישראל. תל אביב: האוניברסיטה המשודרת, משרד הביטחון.

שילה, מ. (2001). נסיכה או שבויה? חיפה ולוד: אוניברסיטת חיפה זמורה ביתן.

שילה, מ. (תשס"ד). הקול הנשי הירושלמי. כתבי למדניות מן המאה התשע‑עשרה. ירושלים: מרכז דינור.

 

ארכיונים מקוונים:

אתר לעיתונות יהודית - http://jpress.tau.ac.il/view-hebrew.asp

ארכיון הנשים היהודיות - http://jwa.org/

ארכיון היסטורי מקוון של העיתונים בארץ  http://www.jpress.org.il/view-hebrew.asp

אתר הקורס – מאמרים שונים העלו לאתר הקורס וכן חומרים נוספים.  HL2.biu.ac.il

 ראו גם: http://www.alizalavie.com/hebrew/jwpyours.html


 

נספח 1: עבודת הגשה הנחיות

  דף פתיחה: שם נושא העבודה, ת.ז., שם הקורס, מספר הקורס, שם הסטודנט/ית, תאריך הגשה.

1.       תקציר - מתחיל בדף נפרד ומקומו לפני תוכן העניינים. התקציר מתאר בתמציתיות ובענייניות את נושא המחקר, את מהלך המחקר, את הממצאים, את מסקנותיך ואת תרומתה של העבודה. מומלץ לכתוב חלק זה בסיום העבודה.

2.       פתח דבר - מבוא כתוב בעמוד נפרד. קווים לנושא העבודה, הסיבות שהביאו אותך לבחירת הנושא. הקשיים שנתקלת בהם. הקשר של הנושא לנושא הקורס. אמירה אישית.

3.       מבוא - הצגת שאלת המחקר ותאור אסטרטגיית המחקר. עליך להסביר מהו הנושא הנחקר; או מהי הטענה הנבדקת; או מהו לבו של המחקר. כן יש להסביר את הסקירה התיאורטית ואת הסיבות לבחירתה. בנוסף, יש לפרט כיצד מסייע המערך המחקרי להתמודדות עם השאלה הנחקרת.  

4.       חלק תיאורטי - הסקירה תכלול פריטי קריאה מהרשימה הביבליוגרפית שהורכבה לקורס ומכל מקור אחר שתמצאו לנכון. תאור של הנעשה בתחום יש להציג דעות שונות ולרמוז על זו שבכוונתך להיעזר או להסתמך. על הסקירה להיות מעודכנת. במקרים של  הבאת ציטוטים מתוך ראיונות, קטעי עיתונות, הרצאות וימי עיון, ראיונות אישיים, יש לציין זאת. מומלץ מלכתחילה לנקוט בסימון למקור מחקרי-אקדמי (Hilmes, 1997. 112) ולכל מקור אחר (הגר להב, ראיון אישי, 13.4.02) או (הרצאה, 1.12.01).

5.       השערות המחקר - יש לבסס את ההשערות/הטענות על החלק התיאורטי.

6.       חלק מתודולוגי - תפקידו של חלק זה הוא לתאר מה בדעת החוקר לעשות על מנת לבחון את השערות המחקר. זהו פרק מרכזי. יש להציג את השיקולים שהנחו אותך בבחירת המערך, הכלים והתאמתם להתמודדות עם פתרון לשאלת המחקר. הפרק כולל: תאור המדגם, אופן הפעולה, שיטות הניתוח והכלים המחקרים ששולבו בעבוד.

7.       ממצאים - הצג/י את הממצאים באופן ברור ונוח. טבלאות ותרשימים מוסיפים לטקסט אך אינם יכולים לבוא במקומו. אין לדון בממצאים ובמשמעותם בחלק זה.

8.       דיון - הערכת הממצאים ופירושם, כמו גם קישור לפרק התיאורטי הם לבו של הדיון. אין לחזור כאן על הצגת הממצאים ולסרבל את הדיון.

     חלק זה הוא התרומה שלכם לידע המצטבר. אתם חופשיים לפעול ביצירתיות ובמקוריות, אך

     עליכם להיות ענייניים וממוקדים. כן יש להתייחס למחקרים שונים שנעשו, למסקנותיהם, לתרומת מחקר זה ולממצאיו ולתרומתו התיאורטית. כן ניתן להמליץ על שאלות עתידיות נוספות הראויות למחקר.

9.       סיכום אישי - רשות.

10.   ביבליוגרפיה וסימוכין - בחר/י את שיטת הכתיבה הנוחה לך אך באופן עקבי. ראיונות יש לצרף כנספח. קלטות שמע, וידאו וכדומה ניתן לצרף תוך ציון בפרק זה.

 

בהצלחה רבה.